Kuninkaiden koitos (Tulen ja jään laulu, #2)

Kuninkaiden koitos

George R. R. Martin
Julkaistu: joulukuu 15, 2004 (Kirjava)
Alkuperäinen nimi: A Clash of Kings
Tyylit: fantasiakorkea fantasia
Avainsanat: locus-palkinto, lohikäärmeet, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1998. Suomentanut Satu Hlinovsky. Kannen kuva: Petri Hiltunen. Kartat: Satu & Jan Hlinovsky. Sukujen vaakunat: Virginia Norey. Nidottu. Kovakantinen Petri Hiltusen kuvittama laitos 2011.

Locus-palkinto 1999 (paras fantasiaromaani). Nebula-palkintoehdokas 1999.

Maineikas fantasiasarja jatkuu

Valkoinen korppi tuo viestin kesän päättymisestä. Talven varalle varustautuminen ei kuitenkaan ole Seitsemän kuningaskunnan asukkaiden suurin huolenaihe, sillä valtakunta on sisällissodan vallassa.

Valtaistuinpelin panokset kovenevat, ja häviäjiä on paljon. Aivan liian moni on kiinnostunut rautavaltaistuimesta, eikä ihmishenki ole paljonkaan arvoinen, kun kuninkaat ottavat toisistaan mittaa. ”Ellet kykene suojelemaan itseäsi, kuole ja väisty niiden tieltä, jotka siihen pystyvät. Tätä maailmaa hallitsevat terävät miekat ja vahvat käsivarret.”

Kuninkaiden koitos jatkaa kertomusta Starkin perheen vaiheista myllerryksen keskellä. Elämä on taistelua henkiin jäämisestä, mutta petosten ja koston kierteeseen kietoutuu myös tarinoita ystävyydestä, velvollisuudesta ja rakkaudesta.

George R. R. Martin (s. 1948) on amerikkalainen scifin, kauhun ja fantasian mestari. Hän on voittanut teoksillaan lukuisia palkintoja, mm. neljä Hugoa, kaksi Nebulaa ja World Fantasy Awardin.

”Yksi myydyimpiä, kehutuimpia ja – ällistyttävää kyllä – myös parhaimpia fantasiasarjoja vuosikausiin.” – Jukka Halme, Tähtivaeltaja

”Martin lunastaa ensimäisen osan asettamat odotukset runsaskätisesti ja jatkaa sarjaa, josta näyttäisi tulevan yksi parhaista koskaan kirjoitetuista fantasiasarjoista.” – The Denver Post

(muokattu 25.11.2017)

George R. R. MartinKirjailija: George R. R. Martin
GRRM:n haastattelu 'Late Show with Stephen Colbert' ohjelmassa
Darkki 327 päivää sitten
| 1 kommentti (Darkki 327 päivää sitten)
Aloita uusi keskustelu tästä kirjasta | Näytä kaikki keskustelut

Perillinen (Perillinen, #4)Tulen perillinen (Throne of Glass, #3)Varjojen kuningatar (Throne of Glass, #4)Brisingr (Perillinen, #3)Kulkuri, noita ja lohikäärme (Tarinoita Alagaësiasta, #1)

Jackalbury avatar
Kuninkaiden koitos jatkaa samaa hienoa ja mukaansa tempaavaa tarinaa joka alkoi Valtaistuinpelistä. Juoni kasvaa kuin puu ja samalla syvenee paljonkin. Lisää verisyyttä tulee mukaan ja samalla kirja esittää ihmisten raadollisia puolia. Kirjan keskiaikainen maailma todella reaalintuntuinen, kirjassa vallitsee vahvemman oikeus ja valta. Kuninkaiden koitos jatkaa tarinan esittämistä monesta näkökulmasta ja kirjassa lukija vajoaa yhä syvemmälle Seitsemän kuningaskunnan maailmaan ja ... (lisää)
Kirjaneito avatar
4.5
Kuninkaiden koitos jatkaa Tulen ja jään laulun massiivista ja eeppistä tarinaa ansiokkaasti. Mukaan tulee lisää hahmoja, juonessa on mutkikkaita käänteitä ja panokset kovenevat. Kuolemilta ei vältytä ja maailman rikkaus ansaitsee hatunnoston. Kirja on myös selvästi synkempi kuin edeltäjänsä. Valtaistuinpelissä valtakunta oli vasta ajautumassa vaikeuksiin ja tapahtumat kehittyivät kohti vääjäämätöntä sekasortoa. Kuninkaiden koitoksessa valtakunta on sisällissodan ... (lisää)
Taru Väyrynen avatar
4.5
Kirjailija on todella taitava. Hän käyttää takuuvarmoja viihteen keinoja (myös paikoin lähes inhorealistisia väkivaltakuvauksia) niin osaavasti muun kerronnan lomassa, että kokonaisuudesta hahmottuu laadukas ja tasapainoinen. Henkilöihin tulee tässä toisessa osassa syvyyttä ja uskottavuutta, ja hurjasusien symboliikka selkiytyy, samoin lohikäärmeiden. On myös hahmottumassa varsin kiinnostava kaari, joka saattaa johtaa vahvaan eettiseen perusviestiin (näin ainakin vielä tässä ... (lisää)
Lukijatar avatar
Kuninkaiden koitos on toinen osa sarjaa, joka on toistaiseksi profiloitunut omissa kirjoissani oikein mukavaksi viihteeksi huolellisesti luodun maailman, sopivan raskassoutuisuuden sekä historiallista romaania ja fantasiaa sekoittavan tyylilajinsa vuoksi, puhumattakaan fantasiakirjallisuuden kliseitä tietoisesti rikkovasta juonenkuljetuksesta. Teos on edeltäjänsä tapaan paikoitellen hyvinkin synkkä niin tapahtumien kuin teemojenkin puolesta. Myös syväluotaavaa psykologista otetta saa ... (lisää)
Kuurosokea Pianisti avatar
Kuninkaiden koitos on yhtä hyvä kuin Valtaistuinpelikin. Politiikka on edelleen kiinnostavaa, ja Punalinnan tapahtumat mielenkiintoisinta luettavaa. Pidän siitä, miten tässä toistetaan sama kuvio kuin ensimmäisessä osassa: Koura juonittelujen keskellä. Tällä kertaa Koura onkin itse juonittelija eikä juonien kohde... Daenerysin luvut olivat myös kiinnostavia eksoottisen ympäristön ja maagisuuden ansiosta. Se auttaa myös, että nyt Daenerys on itsenäisempi kuin ... (lisää)
halfelf avatar
4.5
Kirja on erittäin hyvä. Juoni on hieman sekava, johtuen asioiden aikajärjestyksestä, mutta muuten kirja on erittäin kiinnostava. Suosittelen lukemaan! Ps. Televisiosarjakin on katsomisen väärti.
BlackRose99 avatar
1.0
Juoni tuntuu tosi pitkä vetiseltä ja hahmot menee jatkuvasti sekaisn. Eikä nämä kirjat muutenkaan herätä minussa kiinnostusta.
Nage avatar
4.5
Tämä oli jopa hieman parempi kuin edeltäjänsä josta olen iloinen sillä se johtui siitä että tylsiä/epäkiinnostavia kohtia oli vähemman! Arya ja Jon olivat edelleenkiin minun lemppareitani ja jäänkin odottamaan innolla jatkoa!
Puolikuu avatar
3.5
Itseäni hieman häiritsee, että puhutaan seksikohtauksista, kun ilmeisesti tarkoitetaan mm. joukkoraiskauksia. Kirja äärimmäinen sovinistituus ja naisiin kohdistiuva seksuaalinen väkivalta alkavat viimeistään tässä osassa inhottamaan. Tästä huolimatta annan 3,5 tähteä, sillä kirja on mukaansatempaiseva ja monet hahmot moniulotteisia ja siksi kiinnostavia.
Annav
Uusin jäsen: Anton Niinikoski