Tähtihattu

Terry Pratchett
Julkaistu: lokakuu 2004 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: A Hat Full of Sky
Tyylit: fantasia, nuoret, seikkailu
Avainsanat: huumori, locus-palkinto, mythopoeic-palkinto , noidat

Alkuteos ilmestynyt 2004. Suomentanut Mika Kivimäki. Kannen kuva: Paul Kidby. Sidottu.

Locus-palkinto (paras nuortenkirja) 2005, Mythopoeic-palkinto (paras nuortenkirja) 2005.

Jännittävä nuorten Kiekkomaailma-tarina huumorifantasian suvereenilta mestarilta.

Yksitoistavuotiaan Tiffany Särkysen on aika jättää taakseen tutut kotikonnut ja lähteä noitakoulutukseen taipaleiden taakse. Perillä odottaa monenlaista yllättävää. Esimerkiksi emäntiä, Neiti Tasasia, on kaksin kappalein, ja sitten on näkymätön olento nimeltä Oswald, jonka siivousvimma on omaa luokkaansa. Tokihan kannoilla roikkuvat edelleen myös ne kummat, jästipäiset pikkumiehet, jotka tarkoittavat toilailuillaan kyllä ihan hyvää... Omituisen väen keskellä Tiffanyn on opittava kantapään kautta erityisesti yksi asia: hän ei saa jättää kehoaan hetkeksikään vartiotta.

Tähtihattu on jatkoa huikean suosittuun Vapaat pikkumiehet -nuortenkirjaan.

muokattu 29.04.2016

UniveljetStravaganza: Kukkien kaupunki (Stravaganza, #3)Orrin ja korppisota (Usvasaari, #4)Lasinpuhaltajan lapsetJäälohikäärme

Luinwen avatar
Kirjoittanut

Tähtihatussa on sekoitettu juuri sopivassa määrin toimintaa, huumoria ja draamaa. Loistava kirja ja loistava kirjasarja. Suosittelen lämpimästi kaikille nuortenfantasian ystäville.

Lue koko arvostelu täältä: https://haaveenakirjailijanura.blogspot.fi/2016/09/kirja-arvostelu-terry-pratchett.html

Ennike Lay
Uusin jäsen: touko kumpulainen