Lyran Oxford - Philip Pullman 6.06   115

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Helene Bützow. Kansi: John Lawrence. Sisältää novellin Lyra ja linnut. Sidottu.

British Book Awards Children's Book of the Year -palkintoehdokas 2003.

Todellinen jalokivi kaikille Philip Pullmanin kirjojen ystäville: pieni, kaunis ja syvällinen teos, joka kertoo Lyrasta, Universumien tomu -trilogian toisesta päähenkilöstä.

Oxford on kaupunki, jossa todellinen ja kuviteltu sekoittuvat, missä mennyt, nykyinen ja tuleva kulkevat rinta rinnan. Oxfordissa ikkunat voivat aueta toisiin maailmoihin... Niin myös tässä tarinassa eri osaset sekoittuvat toisiinsa arvoituksellisella ja kiehtovalla tavalla: vanha Oxfordin kartta, kustantajan mainoslehtinen – ne saattavat olla peräisin toisesta todellisuudesta, toisesta universumista, ne ovat saattaneet lennähtää sieltä luoksemme avonaisesta ikkunasta. Ehkä tulevaisuus vaikuttaa menneeseen tai ehkä universumi onkin toisenlainen kuin luulemme, tietoisempi?

Novellin lisäksi teoksen lopussa on tasku, jossa on kartta Lyran Oxfordista: niistä paikoista ja rakennuksista, mitkä ovat mukana myös Pullmanin trilogiassa, ja vinkkejä Pullmanin Oxfordiin matkustaville. Mistä esimerkiksi voisi etsiä kaukoputkia tai salaperäisiä kompasseja...

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu lokakuu 2004 (Tammi)
Alkuperäinen nimi Lyra's Oxford
Tietoja muokattu kesäkuu 14, 2017

Universumien tomu

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 4 kpl.

Vuonna 2008 julkaistua Once Upon a Time in the Northia ei suomennettu. Se on samantyylinen lisäosa trilogiaan kuin Lyran Oxford.

Alasarja Lyran kirjat

Arvosanat 119
Kirja-arviot 119
lokakuu 31, 2009
4 / 10

Voisi sanoa, että tämä kirja oli melko turha. Kirjan tarina oli lyhyt, eikä juuri mitenkään liittynyt sitä edeltävään sarjaan. Kirja alkaa erittäin pahasti kesken tarinan, enkä alussa ollut yhtään perillä, miten vanha Lyra on tai mitä hänelle oli tapahtunut. Jonkinlainen alustus Lyran menneisyyteen olisi ollut paikallaan. Kirjan henkilöihin ei hirveästi oltu panostettu. Alkemisti jäi erittäin hämäräksi, lähes sivuhahmoksi. Lyra nyt oli tyypillinen itsensä, olisin odottanut hänen hieman kasvaneen. Myös itse noita ja hänen daimoninsa jäivät erittäin epäselviksi, vaikka noidan aikeet selitettiinkin tarkasti. Lisämateriaaleista pidin kartasta erittäin paljon. Siitä pystyi hyvin seuraamaan, missä mennään. Kaikki muu lisämateriaali olikin sitten melko turhaa, mielestäni ne eivät liittyneet kirjaan mitenkään. Suomentaja oli jälleen keksinyt joitain ihan ihme lauserakenteita, joten siitä miinusta. Kaiken kaikkiaan en hirveästi kirjaa suosittele, tosin jos joku haluaa sen välttämättä lukea, ei se paljon aikaa vie lyhyen tarinan ja ison tekstin ansiosta.

Jehudiel
Arvosanat 72
Kirja-arviot 26
joulukuu 14, 2008
6 / 10

Niinkuin Varjolehti sanoi, onhan tämä jo hiukan fanikrääsän tyyppistä matskua, mutta ei huonolla tavalla. Novelli on varsin simpsakka makupala toisen maailman Oxfordista ja karttakin on ihan kiva juttu, vaikka kyllä vähän kesti löytää sieltä Jordan College.

Jackalbury
Arvosanat 845
Kirja-arviot 179
maaliskuu 6, 2007
6 / 10

Novelli oli hyvä ja hauska luettava, pieni kurkistus Lyran elämään Oxfordissaan Universumien Tomun tapahtumien jälkeen. Kartta toi plussaa teokselle ja kirjanen kaikin puolin lisäsi kiinnostani Oxfordin suhteen. Aionkin joskus matkustaa meidän Oxfordiimme, sillä monet Lyran Oxfordin paikat ovat olemassa myös meidän Oxfordissamme. Mm. Magdalen College on meidän Oxfordissamme. Suosittelen kirjaa kaikille Universumien Tomun kokonaan lukeneille, sillä Lyran Oxford sopii mainiosti eräänlaiseksi jälkiruuaksi UT:n suuren trilogian jälkeen. Arvosana: 6.

Varjolehti
Arvosanat 124
Kirja-arviot 56
maaliskuu 3, 2007
6 / 10

Pientä fanikrääsän vivahdettahan tässä julkaisussa on, mutta sentään hyvällä maulla. Lyhyt ja simppelikin novelli on mukava lukea, kun vanhan hyvän trilogian henkilöitä tulee ikävä: kuin saisi postikortin kauan sitten unohtuneelta ystävältä. Lyra on totta kai edelleenkin hyvin vangiseva persoonallisuus. Kartta on myös hyvä, kaivattu lisä, jonka tosin olisi hyvin voinut julkaista jossain muussakin yhteydessä.

Salka
Salka