Lyran Oxford

Lyran Oxford

Philip Pullman
Julkaistu: lokakuu 2004 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Lyra's Oxford

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Helene Bützow. Kansi: John Lawrence. Sisältää novellin Lyra ja linnut. Sidottu.

British Book Awards Children's Book of the Year -palkintoehdokas 2003.

Todellinen jalokivi kaikille Philip Pullmanin kirjojen ystäville: pieni, kaunis ja syvällinen teos, joka kertoo Lyrasta, Universumien tomu -trilogian toisesta päähenkilöstä.

Oxford on kaupunki, jossa todellinen ja kuviteltu sekoittuvat, missä mennyt, nykyinen ja tuleva kulkevat rinta rinnan. Oxfordissa ikkunat voivat aueta toisiin maailmoihin... Niin myös tässä tarinassa eri osaset sekoittuvat toisiinsa arvoituksellisella ja kiehtovalla tavalla: vanha Oxfordin kartta, kustantajan mainoslehtinen – ne saattavat olla peräisin toisesta todellisuudesta, toisesta universumista, ne ovat saattaneet lennähtää sieltä luoksemme avonaisesta ikkunasta. Ehkä tulevaisuus vaikuttaa menneeseen tai ehkä universumi onkin toisenlainen kuin luulemme, tietoisempi?

Novellin lisäksi teoksen lopussa on tasku, jossa on kartta Lyran Oxfordista: niistä paikoista ja rakennuksista, mitkä ovat mukana myös Pullmanin trilogiassa, ja vinkkejä Pullmanin Oxfordiin matkustaville. Mistä esimerkiksi voisi etsiä kaukoputkia tai salaperäisiä kompasseja...

(muokattu 14.06.2017)

Veriveljen vala (Muinainen pimeys, #5)Myyttihovi (Myyttihovi, #1)13 salaisuutta (Keijutrilogia, #3)Myrsky nousee (Soturikissat, #4)Tuomitun ruusu (Roistoakatemia, #4)

Varjolehti avatar
Pientä fanikrääsän vivahdettahan tässä julkaisussa on, mutta sentään hyvällä maulla. Lyhyt ja simppelikin novelli on mukava lukea, kun vanhan hyvän trilogian henkilöitä tulee ikävä: kuin saisi postikortin kauan sitten unohtuneelta ystävältä. Lyra on totta kai edelleenkin hyvin vangiseva persoonallisuus. Kartta on myös hyvä, kaivattu lisä, jonka tosin olisi hyvin voinut julkaista jossain muussakin yhteydessä.
tintti89 avatar
2.0
Voisi sanoa, että tämä kirja oli melko turha. Kirjan tarina oli lyhyt, eikä juuri mitenkään liittynyt sitä edeltävään sarjaan. Kirja alkaa erittäin pahasti kesken tarinan, enkä alussa ollut yhtään perillä, miten vanha Lyra on tai mitä hänelle oli tapahtunut. Jonkinlainen alustus Lyran menneisyyteen olisi ollut paikallaan. Kirjan henkilöihin ei hirveästi oltu panostettu. Alkemisti jäi erittäin hämäräksi, lähes sivuhahmoksi. Lyra nyt oli tyypillinen itsensä, olisin ... (lisää)
Jehudiel avatar
Niinkuin Varjolehti sanoi, onhan tämä jo hiukan fanikrääsän tyyppistä matskua, mutta ei huonolla tavalla. Novelli on varsin simpsakka makupala toisen maailman Oxfordista ja karttakin on ihan kiva juttu, vaikka kyllä vähän kesti löytää sieltä Jordan College.
Jackalbury avatar
Novelli oli hyvä ja hauska luettava, pieni kurkistus Lyran elämään Oxfordissaan Universumien Tomun tapahtumien jälkeen. Kartta toi plussaa teokselle ja kirjanen kaikin puolin lisäsi kiinnostani Oxfordin suhteen. Aionkin joskus matkustaa meidän Oxfordiimme, sillä monet Lyran Oxfordin paikat ovat olemassa myös meidän Oxfordissamme. Mm. Magdalen College on meidän Oxfordissamme. Suosittelen kirjaa kaikille Universumien Tomun kokonaan lukeneille, sillä Lyran Oxford sopii mainiosti eräänlaiseksi jälkiruuaksi UT:n suuren trilogian jälkeen. Arvosana: 6.
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen