Tyttö tulevaisuudesta

Tyttö tulevaisuudesta

Mila Teräs
Julkaistu: syyskuu 2004 (Otava)
Avainsanat: 1800-luku, aikamatkustus, kotimainen

Päällyksen kuvat: Fennopress, Photonica, Manfred Rutz ja Otavan arkisto. Päällys: Piia Aho.

1. painos: Otava, 2004. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Otava, 2008. Seven. Nidottu.

Rikas, omaperäinen esikoisteos tytöstä, joka löytää kulkureitin 1880-luvulle.

15-vuotias Aada saa kummallisen kesätyön: hän lupaa vanhalle naiselle kastella syrjäkylän aution pappilan ikkunalla kasvavaa oleanteripuuta.

Talon vanhaa pianoa kokeillessaan Aada huomaa siirtyneensä menneeseen aikaan: yhtäkkiä hän on vuodessa 1889 ja pappila ja kylä sen ympärillä kuhisevat elämää.

Farkkuasuinen vieras 2000-luvulta herättää kummastusta, mutta iloinen ja ennakkoluuloton ompelijatar Tilda ottaa Aadan hoiviinsa ja tutustuttaa hänet ajan tapoihin.

Pianoa soittamalla Aada alkaa liikkua menneisyyden ja oman aikansa väliä. Menneisyydestä tulee pakopaikka, kun äidin päihdeongelma riistäytyy käsistä tai kun paras ystävä näkee vain uuden poikaystävänsä. Pian Aada kuitenkin ymmärtää, että vanhalla naisella oli hänelle muukin tehtävä kuin kukkien kastelu…

Kaunista, elävää kieltä, osuvan tarkkanäköistä historian ja nykynuorten kuvausta, kiehtova, monitasoinen tarina – esikoiskirjailija Mila Teräs, 28, on todellinen lahjakkuus.

(muokattu 25.01.2017)

Epäilys (Houkutus, #3)Salamavaras (Percy Jackson, #1)Mustemaailma (Mustesydän-trilogia, #3)Langenneiden enkelten kaupunki (Varjojen kaupungit, #4)Titaanien kirous (Percy Jackson, #3)

Lilli avatar
1.0
Todella lapsellinen kirja. Vaikka yleensä kyllä tykkään nuorisokirjallisuudesta, mutta tämä oli jo vähän liian yksinkertainen jopa minun makuuni. En kyllä sanoisi että kirjailija on "todellinen lahjakkuus" tämän perusteella.. Kyllähän tämäkin jotain tunteita herätti, teki mieli mennä rutistamaan omia lapsia ja antamaan suukot pienille poskille! Kävi niin sääliksi alkoholistiäidin tempauksista kärsivää Aadaa! Mutta siinäpä se.. Tuntuu että itse olisi 13-vuotiaana voinut kirjoittaa tämänlaisen kirjan. Ja itselläni siis ei ole MINKÄÄN näköisiä kirjailijan lahjoja! :P
Myrsky10 avatar
3.5
Hyvä kirja. Hieman erilaista luettavaa välillä.
Celestine avatar
Ei lainkaan hassumpi kirja. Paikoin hieman sekava, mutta lopulta pidin kirjasta. Se oli vain aivan liian lyhyt...
Uusin jäsen: Hilla Karjalainen