Tukikohta

@ Stephen King
(kauhu)

Alkuteos ilmestynyt 1978/1990. Suomentanut Kari Nenonen. Kannen kuva: Kari T. Leppänen. 1. laitos kahdessa osassa 1990. Sidottu ja nidottu painos. 2. laitos yksiosaisena 1994. Nidottu.

Horror Writer Association's Top 40 Horror Book of All Time, World Fantasy -palkintoehdokas 1979.

Testilaboratoriossa sattuu paha onnettomuus ja ilmoille pääsee hengenvaarallinen virus. Se on supervirus joka leviää kuin kulovalkea ja sitä on turha paeta sillä se liikkuu ilman mukana. Tartuntariski on lähes sataprosenttinen ja parannuskeinoa sairastuneille ei ole. Kuitenkin jostain ihmeellisestä syystä joillain ihmisillä on vastustuskykyä tälle tappajavirukselle. Ihmiset putoavat heidän ympäriltään kuin kärpäset mutta heille ei tule oireen oiretta.

Kun kaikki sairastuneet ovat kuolleet ja suurkaupungit ovat ihmisruumitten kaatopaikkoja, nämä selviytyjät alkavat pikkuhiljaa tavata toisiaan ja matkustaa kohti tiettyä pistettä, joka vetää heitä puoleensa. Muodostuu niin sanotusti hyvää tarkoittavien ja pahojen, helvetillisten klaanit, jotka kokoavat voimiaan viimeistä välienselvittelyä varten.

Arvona kirjalle

Arvosanalla: 8.28/10
Arvosanoja: 97
Tietoja päivitetty 08.08.2016

Kirja-arvioita

9/10 - Pate64 (13.03.2020)

Palaanpa tähän eeppiseen, yli 1300-sivuiseen tarinaan nyt koronaviruksen levitessä ympäri maailman. King itse ei pidä vertailusta, mutta tiettyä samankaltaisuutta toki on tämän fantasian ja nykyhetken välillä.

Tukikohdasta ... Lue lisää

10/10 - Cliffer666 (23.01.2017)

Noniin, tulipahan luettua. Huh. Melkoinen eepos. Ei siinä, ettenkö lukuihmisenä olisi tottunut pitkiin romaaneihin.. mutta kyllähän tämä silti pienet "päivittelyt" ansaitsee. Tuli mieleeni eräs arvostelu kyseisestä teoksesta, jonka olen ... Lue lisää

10/10 - mörrimöykky (25.09.2015)
Ehdoton suosikkini Kingin kirjoista. Suosittelen kaikille dystopian ystäville! Lue lisää
10/10 - HourglassEyes (02.10.2012)
Mahdollisesti paras Kingin koskaan kirjoittama kirja. Teksti tempaisee mukaansa heti alkusivuilta eikä King tapansa mukaisesti säästele ketään eikä mitään, kun laboratoriosta karannut tuhoisa virus pyyhkäisee suurimman osan ihmis- ja ... Lue lisää
8/10 - Barachiel (14.03.2009)
Kirja oli todella hyvä, mutta välillä omasta mielestäni siinä eksyttiin asiasta. Kirjan henkilöt olivat milenkiintoisia ja asioita kuvattiin todella tarkasti. Jos kirjasta tulee elokuva niin menen katsomaan sen sata varmasti. Näytteliöiden täytyy olla kanssa todella hyviä. Lue lisää