Minä, Lucifer

Minä, Lucifer

Glen Duncan
Julkaistu: syyskuu 2004 (Like)
Alkuperäinen nimi: I, Lucifer
Tyylit: fantasia, mainstream
Avainsanat: satiiri, uskonto

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Konsta Klemetti. Kansi: Eliza Karmasalo. Sidottu, kansipaperi.

Pirullisen hauska ja viiltävän terävä kertomus pimeyden prinssin vaiheista maan päällä! Lucifer saa mahdollisuuden tutustua aistillisen olemassaolon ihmeisiin sekä kertoa oman versionsa Raamatun ja maailmanhistorian tapahtumista.

Pimeyden prinssi saa Jumalalta viimeisen tilaisuutensa pelastukseen – sillä ehdolla, että pystyy elämään suhteellisen nuhteetonta elämää maan päällä. Vanha kehno suhtautuu tarjoukseen skeptisesti ja neuvottelee itselleen koeajan: kesäloma ihmisruumiissa, bonuksena kaikki lihan ilot. Paholainen inkarnoituu masentuneen ja mitättömän kirjailijaparka Declan Gunnin ruumiiseen ja alkaa tutustua aistillisen olemassaolon ihmeisiin, laajentaa Gunnin uraa elokuvamaailmaan ja järjestää vipinää kirjailijan sotkuisiin naissuhteisiin.

Lucifer päättää myös hyödyntää uutta ruumistaan ja kirjoittaa omaelämäkerran korjatakseen ikiaikaiset väärinkäsitykset kerralla. Luciferin omaelämäkerrallinen tilitys on sarkastisen hauskaa, rienaavan älykästä kommentaaria koko länsimaisesta kulttuurihistoriasta, Raamatun tapahtumista ja paholaisviittauksilla leikittelevästä populaarikulttuurista.

muokattu 14.09.2020

Kylmien saarten soturiTuhat ja kaksi yötäClaudiaHuhtikuun noita (Portti-kirjat, #2)Mehiläispaviljonki
Uusin jäsen: Päivi Tolmunen