Llyrin linna (Prydainin kronikka, #3)

Llyrin linna

Lloyd Alexander
Julkaistu: 1989 (Gummerus)
Alkuperäinen nimi: The Castle of Llyr
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 1966. Suomentanut Ritva-Liisa Pihljerta. Sidottu.

UPEAN FANTASIASARJAN KOLMAS OSA!

Kolmen kertomus ja Hiidenpata -romaaneista tutussa Prydainin maassa jatkuu hyvän ja pahan taistelu yllättävin kääntein. Prinsessa Eilonwy on menossa Monan saarelle viimeistelemään prinsessaksi kasvatustaan, kun ilkeä lumoojatar Achren kaappaa hänet. Hyvän apujoukot eivät ole onneksi kaukana. Maagisten kykyjensä vuoksi hyvän puolelle erityisen arvokasta prinsessaa lähtevät pelastamaan Taran, bardi Fflewddur ja prinsessan kihlattu prinssi Rhun. Pahan voimien kasvokkain kohtaaminen on rohkeuskoe ja kasvun paikka jokaiselle heistä kolmesta.

Llyrin linna on viisiosaisen Prydainin kronikan kolmas osa. Prydainin kronikka on modernin fantasiakirjallisuuden merkkiteoksia ja pohjaa vanhaan walesilaiseen tarinaperinteeseen. Jo tähän mennessä ilmestyneillä osillaan Prydainin kronikka on löytänyt tiensä myös suomalaisten lukijoiden sydämiin.

”Huumoria on anteliaasti mukana, mikä ei ole fantasiakirjallisuudessa aivan tavallinen hyve. Tässä mielessä C. S. Lewis ja Alexander tekevät poikkeuksen.” (Ismo Loivamaa, Uusi Suomi)

(muokattu 19.08.2016)

Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)Kulkuri, noita ja lohikäärme (Tarinoita Alagaësiasta, #1)Savuvarkaat (Savuvarkaat, #1)Maresin voima (Punaisen luostarin kronikoita, #3)Talvisateet (Vuorileijonan varjo, #7)

Pennywere avatar
Olipa hidas lukukokemus. En meinannut saada kirjaa ollenkaan loppumaan. Jotenkin oli vain olo, että tämä oli tylsempi kuin muut osat. Loppua kohden kirja "mielenkiinnostui" ja se soljui mukavasti eteenpäin. Jatko-osaksi (ja keskiosaksi, huom!) kirja on ihan hyvä, mutta ei yhtä hyvä kuin Hiidenpata. Kirjassa ei ollut sitä tiettyä jännitystä (ennen loppua) mitä oli kahdessa ensimmäisessä osassa. Mutta ihan mukava lukukokemus, vaikkakin mulle vähän hidas x) Arvosana koko paketista (aina laskien mukaan kauniin kansikuvan) antaisin 8- tai 8. Suosittelen. ^^
Jackalbury avatar
'Llyrin linna' oli pettymys 'Hiidenpadan' jälkeen. Tarina ei ole kovin syvällinen loppua lukuunottamatta ja tuntuu hyppivän eteenpäin ja tuntuu keskeneräiseltä. Tarinassa Taran saattaa Eilonwya Monan saarelle Dinas Rhydnantin linnaan, missä kuitenkin naamioitunut Gwydion varoittaa prinsessaa uhkaavasta vaarasta. Pian petturi hovimarsalkka Magg kaappaa Eilonwyn ja alkaa villi etsintämatka halki saaren. Taranin mukana prinsessaa etsivät Gurgi, bardi Flweddur ja tohelo mutta ... (lisää)
LordStenhammar, punnort
Uusin jäsen: Marko Kinnunen