Obabakoak - Bernardo Atxaga7.66

Alkuteos ilmestynyt 1989. Suomentanut Tarja Roinila. Sidottu, kansipaperi. Fantasia, rajatapaus.

Uusi ääni maailmankirjallisuudessa, tarinoiden tarina, kertomus kertomisesta – baskikirjailijan omaperäinen, viihdyttävä ja älyllinen romaani.

Tämän kirjan nimi merkitsee ”Obaban tapahtumia”; Obaba on tarunomainen vuoristokylä, johon kirjan 26 kertomusta liittyvät. Kertomukset ovat itsenäisiä, mutta punoutuvat toisiinsa monikerroksiseksi kokonaisuudeksi. Henkilöinä tapaamme muiden muassa lemmestä riutuvan opettajattaren joka tekee kohtalokkaan erehdyksen; pojan jonka isä saa aikuistumaan ovelan juonen avulla; toisen pojan joka muuttuu villikarjuksi; kaksi ystävystä, jotka kertovat toisilleen tarinoita pohtien samalla vanhan luokkakuvan herättämää arvoitusta; voiko sisilisko ryömiä ihmisen korvasta sisään ja syödä aivot?

Obabakoak on samalla kertaa tuore ja ajaton, se on meidän aikamme Decamerone tai Tuhat ja yksi yötä. Sen juuret ovat baskien maaperässä ja perinteissä, mutta myös muiden maiden kansatarinoissa, eurooppalaisessa kirjallisuudessa ja modernissa kirjallisuusteoriassa. Atxaga istuttaa omat tarinansa olemassa oleviin tekstilajeihin, sekoittaa ja plagioi niitä; hän tarjoaa sekä aitoa lukemisen riemua että työstettävää ajatuksille. Hänen teostaan lukiessa tuntuu kuin pääsisi seuraamaan itsensä kirjallisuuden syntymää.

Julkaistu: 1994
Kustantaja: Tammi