Muista Flebasta (Kulttuuri #1) - Iain M. Banks7.90

Alkuteos ilmestynyt 1987. Suomentanut Ville Keynäs. Kansi: Eeva Louhio. Kannen kuva: Sanni Seppo. Nidottu.

Portti-palkinto 1994 (käännösteokset, lehden lukijaäänestys). Valittu Tähtivaeltaja-lehden 1900-luvun tieteiskirjallisuuden Top 50-listalle 2000 (koko sarja).

Muuttujat ovat lähes sukupuuttoon kuollut rotu, jonka jäsenet pystyvät solujensa rakennetta säätelemällä muuttumaan keheksi tahansa. He ovat universumin pelätyimpiä ja tavoitelluimpia vakoojia. Bora Horza Gobuchul on muuttuja. Hän taistelee idiriläisten puolella uskonsodassa Kulttuurin kylmiä koneenpalvojia vastaan. Nyt hän haluaa vapautensa.

Mutta ensin hänen on suoritettava vielä yksi tehtävä, joka on vaarallisin kaikista. Hän osallistuu tulitaisteluun valtavassa kristallitemppelissä. Hän kohtaa uskomattoman lihavan kannibaalin, joka on päättänyt syödä hänet elävältä. Hän seuraa hengenvaarallista vauriopeliä suuressa avaruusasutuksessa, joka aiotaan räjäyttää avaruuspölyksi...

Muista Flebasta on ensimmäinen Iain M. Banksin Kulttuuri-romaaneista. Se on käänteissään salamannopea, nerokkaasti sommiteltu ja psykologisesti oivaltava taru, joka on maustettu Banksille tyypillisellä mustalla huumorilla.

"Loistava... On kirjoja, jotka pitävät hereillä puolen yötä. Muista Flebasta on niitä harvoja kirjoja, jotka tekee mieli lukea yhä uudestaan.” – Locus

”Yksi vuosikymmenen häikäisevimmistä ja pisimmälle viedyistä avaruusseikkailuista.” – Chicago Sun Times

”Brittiläisen tieteiskirjallisuuden suuri valkoinen toivo.” – Fay Weldon

”Tieteiskirjallisuutta niin kuin tosi miehet sen kirjoittavat.” – Science Fiction Eye

Keskustelua: Iain Banks :: viestejä 17 kpl

Arvosanalla: 7.90/10
Arvosanoja: 82
Muokattu: joulukuu 27, 2014

Kulttuuri -kirjasarja

Sarjassa ilmestyi alkukielellä yhdeksän romaania.

"Iain Banksin Kulttuuri on tieteiskirjallisuuden nautinnollisimpia luomuksia viimeisen parinkymmenen vuoden ajalta. Se on rauhaarakastava ja sovinnollinen, ekspansiivinen ja mahdoton pysäyttää, ihmisten, muiden tietoisten olioiden ja koneiden yhteinen, hedonistinen utopia, joka ehtimiseen parantaa maailmankaikkeutta ympärillään täysin riippumatta siitä haluavatko kaikki tulla pelastetuiksi vai ei."

Kuuluu yläsarjaan Loki-kirjojen sf-sarja

Pintakuvio (Kulttuuri #5)7.96

Kirja-arvioita

8/10 |
heinäkuu 08, 2013
Olin kuullut väitteitä, että ensimmäinen Kulttuuri-romaani ei olisi niin hyvä kuin kaksi seuraavaa. Mutta minä vakuutuin täysin Muista Flebaksesta. Se riittää, jos Pelaaja ja Aseiden käyttö pysyvät samalla tasolla. Uskallan jo yhden ...