Lumikki

Donald Barthelme
Julkaistu: 1973 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: Snow White
Tyylit: fantasia, mainstream

Alkuteos ilmestynyt 1967. Suomentanut Liisa Hollmén-Steffa. Sidottu, kansipaperi.

Lumikki on kookas ja tumma kaunotar ja hänellä on paljon kauneuspilkkuja: yksi niistä on rinnan, yksi vatsan, yksi polven, yksi nilkan, yksi pakaroiden yllä ja yksi on niskassa. Kaikki pilkut ovat vasemmalta puolelta samalla linjalla ja niitä on mukava seurata ylös ja alas:
Hiukset ovat mustat kuin yö, iho lumivalkoinen

Donalt Barthelme on merkittävimpiä nuoria amerikkalaisia kirjailijoita. Hän on rakentanut Lumikin tarinasta suunnattoman kielikoneen – hilpeän mustan komedian, hauskan ja purevan ivallisen.

muokattu 26.07.2010

Konttaava koomikkoAvoin ikkuna ja muita tarinoitaOmituisiaVillijoutsenet ja muita kertomuksiaAarnihauta ja muita kertomuksia

Fantasyfan avatar
Kirjoittanut
1.0
Muistan tämän kirjan yhä vuosienkin jälkeen tuskallisena lukukomuksena surkeutensa vuoksi ja siksi tämä on jäänyt myös siinä mielessä mieleen, että kirjoitan tämän arvostelun. Kirja jäi mieleen sekavana, inhottavana ja luotaan työntävänä. Täytyy sanoa, että olen niitä ihmisiä jotka haluavat selkeän rakenteen kirjalle ja minua ei lukijana kiinnosta kiinnosta "kielikoneet". Minä haluan tarinan.
Uusin jäsen: sulavsalim