Mätänevä velho

Mätänevä velho

Guillaume Apollinaire
Julkaistu: lokakuu 2004 (Like)
Alkuperäinen nimi: L’enchanteur pourrissant
Tyylit: fantasia
Avainsanat: arthuriana

Alkuteos ilmestynyt 1909. Suomentanut Riikka Mahlamäki. Kuvitus: André Derain. Sidottu, kansipaperi.

Surrealismin pioneerin huikean mielikuvituksellinen proosarunoelma jatkaa Merlin-tietäjän tarinaa siitä, mihin se kelttiläisessä mytologiassa päättyy. Kirjailija itse piti tätä vuonna 1909 ilmestynyttä runoelmaa pääteoksenaan.

Suomentajan esipuhe ja kommentit valaisevat teoksen monikerroksista symboliikkaa.

Mätänevä velho on huikea lyyrinen proosateos, joka jatkaa kelttiläisestä mytologiasta tutun tietäjä-Merlinin tarinaa siitä, mihin se perinteisesti loppuu.

Merlinin rakastettu Viviane noituu velhon kuolleeksi ja hautaa hänet, mutta koska Merlin on kuolematon, hänen sielunsa jää eloon mätänevään ruumiiseen. Hän kykenee edelleen myös kommunikoimaan elävien kanssa, ja romaani perustuukin dialogiin, jota Merlin käy häntä etsivien eläinten, olioiden ja ihmisten kanssa. Velhon keskustelut kristillisestä, kreikkalaisesta ja kelttiläisestä mytologiasta peräisin olevien hahmojen kanssa sivuavat muun muassa rakkauden mahdottomuutta, kuoleman jatkuvaa läsnäoloa elämässä ja yksilön perimmäistä yksinäisyyttä.

Suomentajan esipuhe ja henkilöhahmoluettelo valaisevat tämän mytologisen runsaudensarven monikerroksista symboliikkaa ja taustatekstejä.

muokattu 13.12.2014

Rajaseudun kuningas (Arthur-trilogia, #3)Talvikuningas (Arthur-sarja, #1)Avalonin usvat (Avalon, #1)Jenkki kuningas Arthurin hovissaMiekka ja auringonlasku
LordStenhammar
Uusin jäsen: Soile Kylmälahti