Haltijakirja (Spiderwickin kronikat, #1)

Haltijakirja

Holly Black, Tony DiTerlizzi
Julkaistu: 2004 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Field Guide

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Ulla Lempinen. Sidottu.

Kielletty kirja – äkkiä sulje – hyllyyn laita – pois jo kulje!

Kaksoisveljet Jared ja Simon muuttivat yhdessä äitinsä ja sisarensa Malloryn kanssa eriskummalliseen Spiderwickin eli Lukkivyöryn kartanoon. Kukaan heistä ei vain aavistanut, mitä talo kätkee sisälleen.

Synkän ja sotkuisen talon uumenista lapset löytävät merkillisiä asioita. Seinien takaa kuuluu ääniä, joille ei keksitä selitystä. Samalla alkavat oudot tapahtumat, jotka johtavat salaperäisen Haltijakirjan jäljille. Se on selvästi vaarallinen, mutta viekö uteliaisuus voiton varoituksista?

Viisiosainen seikkailusarja Spiderwickin kronikat ovat jännittävää luettavaa kaikille nuorille fantasian ystäville.

(muokattu 13.01.2009)

Keltahampaan salaisuus (Soturikissat-erikoisseikkailut, #5)Veden vallassa (Väkiveriset, #3)Kertomattomia tarinoitaEpäilys (Houkutus, #3)Poika nimeltä Joulu (Joulu, #1)

tintti89 avatar
Kirja oli hyvä, mutta liian lyhyt. Se oli myös hieman liikaa lapsille suunnattu kuvineen ja kirjoitustyylineen. Juoni eteni sujuvasti eteenpäin, kuitenkin hieman lapsenomaisesti. Olisin toivonut jo tähän kirjaan hieman enemmän haltijoita ja enemmän ehkä myös itse talosta. Kerronta oli hyvää ja sujuvaa. Kirjassa oli henkilöitä vähän, vain Gracen perhe ja ronttu. Sinänsä ihan hyvä näin lyhyelle kirjalle. Henkilöt olivat mielestäni erittäin tyypilliset lastenkirjalle, ... (lisää)
Adolfina Romanov avatar

Parempi ja synkempi kuin ajattelin. Mietin hetken, antaisinko jopa 3,5 tähteä, mutta en sentään. Kirjan luki helposti alle tunnissa, taidan ylittää kohderyhmän keski-iän. Mutta kyllä minä silti huomasin, että kirja oli selvästi poikkeuksellisen laadukas varhaisnuorten kirjaksi. Koska yliluonnollista ei ollut tukahduttavan paljon, jatkoa jää odottamaan. Raikasta ja miellyttävää luettavaa kaikin puolin.

Soturiorava avatar
4.5
Ihan mahtava kirja. Mitä muutakaan tästä oikein voi sanoa. Ainoana miinuksena ehkä se, että kirja oli liian lyhyt. Olisi voinut olla pidempi.
Rauros avatar
4.5
Luin ensin takakannen ja se lumosi minut joten aloin lukemaan sitä! Heti ensimmäisestä sivusta rakastuin siihen,sihen miten se kirjoitettiin ;)! Suosittelen kaikille <3
Grimmrose avatar
Ensimmäinen osa (kuten sarjan muutkin kirjat lisäosineen) oli loistava! Rakastin tapaa jolla kirjat oli kirjoitettu, ja pidän niistä yhä. Kuvitus on taidokasta ja juuri tekstiin sopivaa. Toki, Spiderwickin kronikat, on selkeästi suunnattu nuoremmille, ja aloitteleville fantasian lukijoille. Se ei kuitenkaan lainkaan vähennä sarjan lumovoimaa, jota jaksaa ihastella aina uudelleen. En ole eläissäni lukenut parempaa lasten fantasiasarjaa.
Darkki
Uusin jäsen: Minna Torvinen