Haltijakirja (Spiderwickin kronikat #1) - Holly Black, Tony DiTerlizzi 6.60   151

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Ulla Lempinen. Sidottu.

Kielletty kirja – äkkiä sulje – hyllyyn laita – pois jo kulje!

Kaksoisveljet Jared ja Simon muuttivat yhdessä äitinsä ja sisarensa Malloryn kanssa eriskummalliseen Spiderwickin eli Lukkivyöryn kartanoon. Kukaan heistä ei vain aavistanut, mitä talo kätkee sisälleen.

Synkän ja sotkuisen talon uumenista lapset löytävät merkillisiä asioita. Seinien takaa kuuluu ääniä, joille ei keksitä selitystä. Samalla alkavat oudot tapahtumat, jotka johtavat salaperäisen Haltijakirjan jäljille. Se on selvästi vaarallinen, mutta viekö uteliaisuus voiton varoituksista?

Viisiosainen seikkailusarja Spiderwickin kronikat ovat jännittävää luettavaa kaikille nuorille fantasian ystäville.

Kirja julkaistu 2004 (WSOY)
Alkuperäinen nimi The Field Guide

Tietoja muokattu tammikuu 13, 2009

Omassa kirjahyllyssäni

Spiderwickin kronikat -kirjasarja

Sarja sisältää 5 pääteosta ja yhteensä teoksia 7 kpl.

Haltijakirja (Spiderwickin kronikat #1) 6.60   151

Kirja-arviot 118
Viestit 218
toukokuu 21, 2018
6 / 10

Parempi ja synkempi kuin ajattelin. Mietin hetken, antaisinko jopa 3,5 tähteä, mutta en sentään. Kirjan luki helposti alle tunnissa, taidan ylittää kohderyhmän keski-iän. Mutta kyllä minä silti huomasin, että kirja oli selvästi poikkeuksellisen laadukas varhaisnuorten kirjaksi. Koska yliluonnollista ei ollut tukahduttavan paljon, jatkoa jää odottamaan. Raikasta ja miellyttävää luettavaa kaikin puolin.

Soturiorava
Arvosanat 207
Kirja-arviot 63
Viestit 96
marraskuu 20, 2014
9 / 10

Ihan mahtava kirja. Mitä muutakaan tästä oikein voi sanoa. Ainoana miinuksena ehkä se, että kirja oli liian lyhyt. Olisi voinut olla pidempi.

Rauros
Arvosanat 177
Kirja-arviot 111
Viestit 15
toukokuu 18, 2014
9 / 10

Luin ensin takakannen ja se lumosi minut joten aloin lukemaan sitä! Heti ensimmäisestä sivusta rakastuin siihen,sihen miten se kirjoitettiin ;)! Suosittelen kaikille <3

Grimmrose
Arvosanat 90
Kirja-arviot 2
Viestit 0
tammikuu 28, 2014
8 / 10

Ensimmäinen osa (kuten sarjan muutkin kirjat lisäosineen) oli loistava! Rakastin tapaa jolla kirjat oli kirjoitettu, ja pidän niistä yhä. Kuvitus on taidokasta ja juuri tekstiin sopivaa. Toki, Spiderwickin kronikat, on selkeästi suunnattu nuoremmille, ja aloitteleville fantasian lukijoille. Se ei kuitenkaan lainkaan vähennä sarjan lumovoimaa, jota jaksaa ihastella aina uudelleen. En ole eläissäni lukenut parempaa lasten fantasiasarjaa.

tintti89
Arvosanat 119
Kirja-arviot 119
Viestit 0
maaliskuu 30, 2008
8 / 10

Kirja oli hyvä, mutta liian lyhyt. Se oli myös hieman liikaa lapsille suunnattu kuvineen ja kirjoitustyylineen. Juoni eteni sujuvasti eteenpäin, kuitenkin hieman lapsenomaisesti. Olisin toivonut jo tähän kirjaan hieman enemmän haltijoita ja enemmän ehkä myös itse talosta. Kerronta oli hyvää ja sujuvaa. Kirjassa oli henkilöitä vähän, vain Gracen perhe ja ronttu. Sinänsä ihan hyvä näin lyhyelle kirjalle. Henkilöt olivat mielestäni erittäin tyypilliset lastenkirjalle, kaikilla oli tietyt roolit. Olisin toivonut heihin enemmän syvyyttä, jotta heihin voisi paremmin samastua. Itseäni häiritsi erityisesti se, että perheen äiti syytti Jaredia koko ajan kaikesta. Kirjan lopetus jäi erittäin kesken, mutta ehkä tämä sarja on tarkoitus lukea yhteen pötköön. Lastenkirjalle tyypillinen onnellinen lopetus tapahtui tässäkin, mielestäni kuitenkin ihan onnistunut lopetus tähän kirjaan. En suosittelisi tätä kirjaa kovinkaan vanhoille, varsinkaan jos ei pidä isosta tekstistä ja kuvista.

toukokuu 28, 2019
Antoi 8 / 10 arvosanan kirjalle