Keijujen kuningas ja musta Akhilleus

Keijujen kuningas ja musta Akhilleus

Liisa Saariluoma
Julkaistu: 2000 (Suomalaisen kirjallisuuden seura)
Tyyppi: muu fiktio
Tyylit: tietokirjakirjallisuudentutkimus
Avainsanat: kotimainen, mytologia

Keijujen kuningas ja musta Akhilleus: Myytit modernissa kirjallisuudessa. Suomalaisen kirjallisuuden seuran toimituksia 747. Nidottu.

Teoksessa tarkastellaan erilaisten 1700-luvun lopulta nykypäivään ulottuvien esimerkkien kautta, miten moderni kirjallisuus on käyttänyt hyväkseen myyttejä. Teoksessa ei käydä läpi koko modernia kirjallisuutta myyttien käytön kannalta tai edes pyritä kattamaan tasapuolisesti kaikkia kirjallisuuden lajeja – lyriikan käsittely jää tässä sangen vähiin. Aihetta lähestytään pikemminkin ongelmakeskeisesti kuin kartoittavasti: kysytään, miten ylipäänsä on mahdollista, että antiikin mytologiaa ja muitakin myyttisiä aiheita käytetään modernissa kirjallisuudessa, kun itse asiassa moderni, empiiris-historiallinen maailmankuva sulkee pois mytologian varteenotettavana totuuden muotona tai lähestymistapana todellisuuteen.

muokattu 25.06.2016

Suomenkielistä tieteiskirjallisuuttaScience fictionLukijatutkimuksia tieteiskirjallisuudesta: Johanna Sinisalon novellit aikuislukijoiden kokemina ja tulkitseminaStar Wars: The Clone Wars: Kuvitettu opasIhmissusien kirja
Pisania
Uusin jäsen: Virpi Larmila