Keijujen kuningas ja musta Akhilleus

Liisa Saariluoma
tietokirja > kirjallisuudentutkimus
Keijujen kuningas ja musta Akhilleus - Liisa Saariluoma

Keijujen kuningas ja musta Akhilleus: Myytit modernissa kirjallisuudessa. Suomalaisen kirjallisuuden seuran toimituksia 747. Nidottu.

Teoksessa tarkastellaan erilaisten 1700-luvun lopulta nykypäivään ulottuvien esimerkkien kautta, miten moderni kirjallisuus on käyttänyt hyväkseen myyttejä. Teoksessa ei käydä läpi koko modernia kirjallisuutta myyttien käytön kannalta tai edes pyritä kattamaan tasapuolisesti kaikkia kirjallisuuden lajeja – lyriikan käsittely jää tässä sangen vähiin. Aihetta lähestytään pikemminkin ongelmakeskeisesti kuin kartoittavasti: kysytään, miten ylipäänsä on mahdollista, että antiikin mytologiaa ja muitakin myyttisiä aiheita käytetään modernissa kirjallisuudessa, kun itse asiassa moderni, empiiris-historiallinen maailmankuva sulkee pois mytologian varteenotettavana totuuden muotona tai lähestymistapana todellisuuteen.

Kampanja: Kokeile 30 päivää ilmaiseksi BookBeat

Keijujen kuningas ja musta Akhilleus
Suomennoskirjallisuuden historia 1–2
Päätön ritari: kauhutarinoita keskiajalta6.80
Leena Krohn ja allegorian kaupungit
Salonkien aaveet: Varhainen kauhuromantiikka Suomen kirjallisuudessa (SKS:n toimituksia #114)
Kaarlo Bergbomin kirjoitukset 1: Näytelmät ja kertomukset (SKS:n toimituksia #119)
Myytillisiä tarinoita (SKS:n toimituksia #229)8.00