Haltian varjo (Laulut ja miekat, #1)

Haltian varjo

Elaine Cunningham
Julkaistu: 2001 (Jalava)
Alkuperäinen nimi: Elfshadow
Tyylit: fantasia
Avainsanat: dungeons & dragons, forgotten realms

Alkuteos ilmestynyt 1991. Suomentanut Kirsi Kinnunen. Kannen kuva: Fred Fields. Nidottu.

Joku tappaa Harpunsoittajien, puolisalaisen järjestön, jäseniä. Harpunsoittajien agentti ja kaunis puolihaltia alkavat tutkia tapauksia. Jos murhaajaa ei löydy, ovat he itse seuraavat uhrit.

Mutta asia ei olekaan näin yksinkertainen...

Olen ollut Elaine Cunninghamin ihailija siitä lähtien, kun luin Haltian varjon. Pidän hänen runollisesta kirjoitustyylistään ja siitä, että hänen luomillaan hahmoilla on enemmän kuin kaksi ulottuvuutta.” – R. A. Salvatore

(muokattu 08.09.2016)

Ryöväri (Maailmanjako, #4)Vastustaja (Maailmanjako, #3)Kumppanukset (Maailmanjako, #1)Kuninkaan nousu (Kumppanusten kirja, #2)Rautakääpiön kosto (Kumppanusten kirja, #3)

Shjaawen avatar
Tämän kirjan kohdalla, voisin sanoa, arvanneeni aikapian loppuratkaisun, se oli sääli, koska odotin jotain yllättävää siellä jossain vaiheessa, ja toivoin kovasti että olisin väärässä, mutta ei väkisin. Semmosta perus fantsua. Mitä muuta siitä sanoisi? No ainakin nauroin jossain välissä, en tiedä miksi, mutta nauroin. Päähenkilö oli jollain tapaa todella kiehtova muuntautumis kykyineen, mutta välistä raivostuttava.
Zimi avatar
Luettuani kirjan, voin luokitella sen hyvillä mielin perusfantasiaksi, jonka melkein ainoaksi viaksi voidaan sanoa sen tavallisuus. Tarinassa on kaikki fantasian perusainekset ja tämän takia kirja ei ole kovin omaperäinen ja siksi ajoittain hieman tylsä. Tavallisuudestaan huolimatta kertomus on pesunkestävää fantasiaa, sillä sen lukeminen on viihdyttävä kokemus. Toisaalta tarinana se ei ole mieleenpainuva ja tästä johtuen kirja unohtuu helposti, kun sen on lukenut. ... (lisää)
Niksu avatar
Hyvä kirja. Omaperäinen (ainakin Salvatoreen verrattuna) ja päähenkilöt ovat mainioita. Tapahtumissa olisi voinut olla enemmän vauhtia ja se, että melkein jokaista päähenkilön kohtaamaa mieshahmoa kuvailtiin "satumaisen komeaksi" oli melko rasittavaa. Ihan hyvä kokonaisuus ja tämän perusteella jaksaa lukea enemmänkin.
celeblith avatar
Erittäin hyvä perusfantasiakirja. Lukee mielellään, tarina kulkee. Päähenkilö ei aina ole se oikein suosikki tässä, hivenen ärsyttävä. Mutta onneksi sarjassa on paljon hyviä ja mielenkiintoisia hahmoja ja mukavia yksityiskohtia.
Pisania
Uusin jäsen: Pekka Hurjanen