Jali ja suklaatehdas

Roald Dahl
fantasia, lapset
Jali ja suklaatehdas - Roald Dahl7.22

Alkuteos ilmestynyt 1964.

1. laitos: Jali ja suklaatehdas. Otava, 1971. Suomentanut Aila Nissinen. Kuvittanut Faith Jacques. Sidottu.
2. laitos: Sulo ja suklaatehdas. Otava, 1998. Aila Nissisen suomennoksen uuteen laitokseen muokannut Nina Pitkänen. Kuvittanut Quentin Blake. Tässä laitoksessa ensimmäistä kertaa esiintyvät tekstikappaleet sivuilla 53 ja 54. Sidottu.
3. laitos: Jali ja suklaatehdas. Otava, 2005. Aila Nissisen suomennoksen muokannut Nina Pitkänen (sama kuin 2. laitoksessa). Elokuvakansi, sisältää neljä värikuvalehteä elokuvasta. Sidottu.

Monen sukupolven lastenkirja­klassikko täynnä mustaa huumoria ja mieli­kuvituksen lentoa

Rutiköyhä Jali asuu perheineen suuren suklaatehtaan vieressä­ ja kuulee usein tarinoita suklaatehtailija Villi Vonkasta­ ja hänen ihmeellisistä tempauksistaan. Eräänä päivänä Villi Vonkka julistaa, että suklaalevyihin kätkettyjen kultaisten pääsylippujen löytäjät pääsevät vierailulle tehtaaseen, jonka ovet ovat olleet suljettuna vuosikausia. Jalilla on onnea: hän löytää kuin löytääkin kultaisen pääsylipun.

Ja niin aukeavat ovet Vonkan suklaatehtaaseen, jollaista ei ole koko maailmassa toista. Lapset ja heidän vanhempansa näkevät suklaavirran ja syötävän ruohikon, kurkkivat karkit, ihmeellisen puru­kumi­koneen ja tehtaan polvenkorkuiset työntekijät Umppa-Lumpat, jotka rakastavat kaakaopapuja ja laulamista. Ja lopulta Villi Vonkka paljastaa tutustumisretken tarkoituksen…

Julkaistu: 1971
Muokattu: heinäkuu 08, 2017

Kirja-arvioita

6/10 |
lokakuu 08, 2019
Ihan kelvollinen kirja. Yliampuvia henkilöitä ja makeisia. Huumori oli kohtalaista. Huomasin myös pientä mediakritiikkiä loppupuolella.
6/10 |
heinäkuu 12, 2016
Kiva kirja! Harrastan partiota ja joskus meille luettiin ajan kuluksi kirja. Pidin! ;)
8/10 |
maaliskuu 26, 2009
Mielikuvitusta riittää, se on varmaa! Täytyy vain ihmetellä, mistä Dahl on saanut ideansa kaikkiin herkkuihin, joista lukiessa tulee äkillinen hinku karkkikauppaan (vain pettyäkseen tavanomaisista tosielämän karkeista). Voi, kunpa saisi ...
8/10 |
maaliskuu 04, 2008
Varoitus vaan: kirjoittaja on nero. Jali ja suklaatehdas on hieno lastenkirja, mutta kyllä se aikuisenkin pitää otteessaan. Kymmenen riviä ennen kultaisen pääsylipun löytämistä sen unohtaa kokonaan - näin käy minulle vaikka olen lukenut ...
7/10 |
joulukuu 02, 2013