Kuka pelkää noitia

Kuka pelkää noitia

Roald Dahl
Julkaistu: 1990 (Art House)
Alkuperäinen nimi: The Witches
Tyylit: fantasia, lapset
Avainsanat: noidat

Alkuteos ilmestynyt 1983. Kuvittanut Quentin Blake. Suomentanut Sami Parkkinen. 7. painos 2005. Sidottu.

Whitbread-palkinto 1983.

Tämä ei ole satu, tämä on tarina oikeista noidista. Oikeat noidat ovat vaarallisimpia olentoja maanpäällä. Mistä voit tietää kuka on oikea noita ja kuka vain tavallinen herttainen rouva?

Jos et vielä tiedä, sinun on parasta ottaa se nopeasti selville – sillä oikeat noidat eivät inhoa mitään niin paljon kuin lapsia ja heillä on kaikenmoisia keinoja päästä näistä eroon. Tämä tarina kertoo kaiken mitä sinun tarvitsee tietää.

Kuka pelkää noitia sai lastenkirjallisuuden arvostetuimman palkinnon – Whitbread-palkinnon – ilmestyessään vuonna 1983.

(muokattu 01.01.2015)

Elfquest 4 (Elfquest, #4)Tulen ja unien peili (Kotilon veljeskunta, #2)Korppien tanssi (Taru kolmesta miekasta, #8)Kylmäveristen klubi (Sookie Stackhouse, #3)Derkinhovin musta ruhtinas (Derkinhovi, #1)

fanpire avatar
Minäkin muistan kirjasta ensimmäisen kerran kuulleeni, kun ala-asteen opettaja luki sen luokalle ääneen. Olen sen jälkeen tämän muutaman kerran lukenut itsekin. Pienempänä kirja oli hirveän jännä, mutta sekava. Nykyään se on vain sekava, siitä ei oiken tahdo saada selvää ja se on kirjoitettutodella (minun mielestäni) ärsyttävällä ylimalkaisella tavalla..... Kolme tähteä annoin sen hyvän lapsuuden muiston kunniaksi :)
Adolfina Romanov avatar
3.5

Hauska ja yllättävä kirja. Dahlilla todella omaleimainen ote, eikä missään muualla ole tullut vastaavanlaisia hahmoja ja tapahtumia vastaan samojen kansien välissä. Etenkin loppuratkaisu on niin epälooginen, ettei sitä osaa lainkaan odottaa, eikä oikein tiedä, pitäisikö olla iloinen vai surullinen vai mitä.

Mayia avatar
Muistan lukeneeni tämän ala-asteella useampaankin otteeseen ja oli silloin yksi suosikkikirjoistani jännittävän tarinan ansiosta. Pitäisi napata jollain kirjastoreissulla mukaan ja lukea uudestaan, josko tarina yhä jaksaa innostaa.
Nafisan avatar
3.5
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Hermione Granger avatar
4.5
Pidin kirjasta. Luin sen parissa illassa. Dahlin kirjoitus on eloisaa ja mukaansa tempaavaa- suosittelen kaikille.
ShadowMaker avatar
2.5
Ollessani ala-asteella opettajani luki tätä luokalleni ääneen. Itse en oikein koskaan saanut ideasta täysin kiinni, vaikka muistelen kyllä kuunteleeni tarkkaankin. Jokin tässä mättää, en tiedä oikein mikä... Tai mättääkö tässä nyt loppujen lopuksi sitten mikään. No, ainoa asia minkä voin varmasti todeta on se, ettei tämä oikein ollut minun kirjani. Kaksi ja puoli tähteä.
Uusin jäsen: Kari Eerola