Matilda

Julkaistu: 1990 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Matilda
Tyylit: fantasia, lapset
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1988. Suomentanut Eeva Heikkinen. Kuvittanut Quentin Blake.

1. painos: WSOY, 1990. Sidottu, kansipaperi. 11. painos: WSOY pokkari, 2011. Nidottu.

Matilda on ihmelapsi, suorastaan nero, joka jo alle viisivuotiaana luki klassikkoja Dickensistä Kiplingiin ja Hemingwayhin ja ymmärsi heitä kaikkia herkkyytensä ja säkenöivän älynsä ansioista. Mutta vanhempiensa mielestä hän oli lähes sietämätön kiusankappale. Räikeän ruudulliseen pukuun sonnustautunut autokauppiasisä ja äiti vetysuperoksidilla valkaistuine hiuksineen toivottaisivat Matildan mieluummin niin pitkälle kuin pippuri kasvaa, ainakin naapurikuntaan tai vielä kauemmaksi. Matildan koulun rehtori, neiti Trunchbull, on samaa maata – Matilda on sietämätön, ja häntä kuten monia muitakin, on neidin mielestä syytä rangaista.

Mutta Matildalla on vastalääkkeet, poikkeukselliset henkiset kykynsä. Hän keksii, miten pelastaa koulunsa ja varsinkin ihanan opettajansa neiti Honeyn hirviömäisen rehtorin kynsistä.

(muokattu 26.12.2014)

Tuulien taikuri (Maan, veden ja tulen väki, #4)Navi Luna 2 (Navi Luna, #2)Alice PeilintakamaassaPaluu Uppelukseen (Hukkuneiden laakso, #2)Vedeeran taru (Vedeera, #1)

Namine avatar
Matilda on uskomattoman kaunis ja opettavainen kertomus tytöstä, jonka elämä on ehkä hiukan poikkeavaa verratuna muihin hänen ikätovereihinsa. Dahlin kieli ja maailma ovat omalaatuinen sekoitus fantasiaa ja realistista maailmaa. Kirja sopii niin lapsille kuin aikuisillekin, enkä usko sen jättävän kovin montaa ihmistä kylmäksi. Arvosana: 10-
Nafisan avatar
3.5

Matilda on viisivuotias tyttö, joka määrittelee sanan pikkuvanha aivan uudelleen. Hän opettelee lukemaan aivan itse. Aluksi hän lukee kirjoja paikallisessa kirjastossa, kunnes kirjastonhoitaja kertoo, että kirjoja voi lainata ja viedä kotiin. Hänen huoneestaan tulee lukukammio, jossa hän nauttii kirjoista kaakaokupillisen kanssa.

Luettuaan lasten kirjat (mm. Salaisen puutarhan) hän siirtyy aikuisten teoksiin, kunnes on "suuren tarinoitsijan Dickensin sanoillaan punoman taian ... (lisää)

Snowshadow avatar
3.5
Minulle kirja oli myös todella läheinen kun olin 10 -11 vuotias. Muistan miten nauroin rehtorille matildan liitu taululle kirjoituksen jälkeen.
Vallu avatar
Rakastin tätä kirjaa kun luin sen ensimmäisen kerran varmaan 9-vuotiaana, ja minusta tarina on edelleen hyvä vaikken siitä kaikkea muistakkaan. Uskon että jos olisin nyt lähiaikoina lukenut niin arvosana olisi ollut matalampi, mutta oli pakko antaa tuo kun oli kirja oli kinulle niin tärkeä kun olin nuorempi. Kija on kuitenkin hieno ja hauska tarin tytöstä joka rakastaa lukemista ja on viisaampi kuin hänen vanhempansa ovat.
LordStenhammar
Uusin jäsen: juujoo