Ovi hiljaisuuteen

Ovi hiljaisuuteen

Margaret Mahy
Julkaistu: 1998 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: The Other Side of Silence

Alkuteos ilmestynyt 1995. Suomentanut Anna Warras. Kannen kuva Elin Muren, kannen suunnittelu Satu Ilta. Sidottu.

Hero ei puhu. Hän on vaiennut jo vuosia, koska ei halua puhua. Ison ja lahjakkaan perheen loputtomat väittelyt ja riidat ovat ajaneet tytön hiljaisuuden turviin. Hänellä on kaksi erillistä elämää: todellinen elämä, meluisa arki koulussa ja kotitalon remontin keskellä, ja oikea elämä, elämä puissa kiipeillen, puoliksi mielikuvitusmaailmassa.

Puhumattomuudestaan huolimatta – tai jopa sen ansiosta – Hero tutustuu vanhaan neiti Credenceen, isossa kummitustalossa asuvaan omituiseen yksineläjään. Neiti palkkaa tytön puutarhatöihin, mutta vähitellen hän pääsee myös sisälle taloon. Talossa on torni, jonka ikkuna on täysin valkoinen. Torniin johtavan portaikon ovi on aina kiinni ja siinä on koodilukko. Heron oikea elämä sulautuu neiti Credencen omaan fantasiamaailmaan, ja siitä satumaasta on herttaisuus kaukana.

Uusiseelantilainen, lukuisia palkintoja saanut Margaret Mahy vangitsee taas lukijansa maagisella tekstillään, jossa tosi ja tarina käyvät jatkuvaa painia. Hän kuvaa eläytyen lasten ja vahempien oikeutta omiin elämänvalintoihin keskellä maailman ja kodin paineita.

muokattu 30.09.2012

Vainuttu (Susiraja, #4)Pirates of the Caribbean: Vierailla vesillä (Pirates of the Caribbean, #4)Fimbul-talvi (Matka Asgårdiin, #1)Isadella: Sydän murskana (Isadella, #2)Kesän miekka (Magnus Chase, #1)

rudi92 avatar
Kirjoittanut
Kirjan lukemisesta on jo viisi vuotta mutta silti muistan kuinka hyvä se oli. Takakansi ei ole mikään kummoinen ja olin ensin ajatellut etten lukisi sitä ollenkaan. Mutta kun sitten aloitin kirjan, en voinut laskea sitä käsistäni. Se oli jotain niin mahtavaa että nyt kun muistin tämän kirjan, en voi vain ohittaa tätä. Pidin varsinkin päähenkilöstä. Hän oli jotenkin suloinen tyttö, josta ei voinut olla pitämättä. Ja kokonaisuutena kirja oli aivan loistava.
Uusin jäsen: Zahra Osman