Johan riitti! (Kiekkomaailma, #3)

Johan riitti!

Terry Pratchett
Julkaistu: 2001 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: Equal Rites

Tyylit: fantasia
Avainsanat: huumori, noidat

Alkuteos ilmestynyt 1987. Suomentanut Marja Sinkkonen. Kannen kuva: Josh Kirby.

2. painos: Karisto, 2001. Sidottu, kansipaperi.
2. painos: Karisto, 2005. Nidottu.

Kiekkomaailmassa kiistellään tasa-arvokysymyksistä!

Mahtava velho tekee kuolemaa kiekkomaailmassa. Perinteen mukaisesti hänen tarkoituksenaan on siirtää voimansa kahdeksannen pojan kahdeksannelle pojalle, joka on juuri syntymässä. Hiukan liian myöhään paljastuu muuan pikkuseikka: syntynyt pienokainen onkin tyttö! Paikallinen noita haluaa väen vängällä korjata vahingon muuttamalla tulokkaan aivan tavalliseksi noidaksi. Mutta tytön pitää tunkeutua Näkymättömän Yliopiston sisimpään pyhättöön – ja pyrkiä pelastamaan maailma hyvin tähdätyllä potkulla!

Muokannut Jussi (04.08.2015)

Talventakoja (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #4)Noitasiskokset (Kiekkomaailma, #6)Keskiyö ylläni (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #5)Tähtihattu (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #3)Vapaat pikkumiehet (Kiekkomaailma (nuortenkirjat), #2)

Emelie avatar
4.5

Aika paljon oppii Kiekkomaailmasta ja siihen liittyvistä kirjoista, tarinoista ja hahmoista ihan pelkällä osmoosillakin, näemmä. Johan riitti! kirjan aloitus oli minulle tuttu, vaikken ollutkaan koskaan tätä lukenut aiemmin, olen vain niin monta kertaa kuullut siitä, että se tuntui tutulta. Ja olihan se hyvä aloitus, hykerryttävä ja niin pratchettmäinen kuin vain mahdollista. Tausta-aihe oli aika turhauttava: nainen pyrkii velhoksi, jota ei koskaan aiemmin ole tapahtunut ... (lisää)

Cath3rin3 avatar
4.5
Taas todella hyvä kirja Terry Pratchettilta. Jotkut Terry Pratchettin aikuisten kirjoista ovat olleet minulle vaikeita ja hitaita lukea ja ymmärtää, mutta tämä meni parissa päivässä. Pidin Eskistä todella paljon ja Muori Säävirkustakin paljastui mukavasti uusia puolia. Pidin myös siitä, miten sekä velhot ja noidat oli saatu samaan kirjaan.
Rinja, Darkki, PercyJacksonfani
Uusin jäsen: prevesi valtteri