Mestaritontun seikkailut

Aili Somersalo
Julkaistu: 1919 (WSOY)
Tyylit: fantasiasatufantasia, lapset
Avainsanat: kotimainen

Kuvittanut Onni Mansnerus. 18. painos 2005. Sidottu.

Topelius-palkinto 1952 (kirjailijan koko tuotanto).

Viisas Mestaritonttu on vartioinut satoja vuosia Satumaan kuninkaanlinnaa, mutta loukkaantuu moitteista ja lähtee maailmalle. Sattumalta Mestaritonttu kuulee kuninkaantyttärestä, joka on velhojen vallassa. Mestaritonttu pyytää prinssi Yönsilmän avukseen ja käynnistää pelastustoimet.

Mestaritontun seikkailut on jo vuosikymmeniä kuulunut satukirjallisuutemme klassikoihin. Tamperelainen sadunkertoja Aili Somersalo (1887–1957) tunnetaan aurinkoisista satuhahmoistaan. Pitkän kirjailijanuransa aikana hän ehti julkaista muun muassa toistakymmentä satukirjaa. Tunnustuksena satutuotannostaan kirjailija on saanut Topelius-palkinnon.

(muokattu 01.11.2015)

Kirous (Tähtisilmät, #2)Vedeera vaarallisilla vesillä (Vedeera, #2)Paluu Puolen Hehtaarin PuistoonPaluu Uppelukseen (Hukkuneiden laakso, #2)Alice Peilintakamaassa

ShadowMaker avatar
Aili Somersalon "Mestaritontun seikkailut" on ansainnut paikkansa suomalaisen (lasten)fantasian riveissä. Kirja on nimittäin ihana, joka ikisellä tavalla, millä kirja nyt voikaan olla: Hahmot kirjassa olivat satumaisen herttaita, vaikkakin samaan aikaan myös hiukan pelottavia ja sellaisia joita kunnioittaa kuin vanhoja ihmisiä. Tällaisia tuntemuksia minulla on heistä lapsuudestani. Lisäksi hahmot ovat nimetty kekseliäästi; Mestaritonttu, Prinssi Yönsilmä, Sammaleinen,Luuta-Lempi... ... (lisää)
Uusin jäsen: Susa Leppänen