Kalpea aavistus

@ Stephen King
Kalpea aavistus - Stephen King 7.24   69

Alkuteos ilmestynyt 1998. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Päällys: Heikki Kalliomaa. Kuvamanipulaation kuva: Fennopress/Jonathan Safir. Sidottu, kansipaperi. 3. painos: Loisto, 2001. Nidottu.

Bram Stoker -palkinto 1998, British Fantasy -palkinto 1999, Locus-palkinto (paras kauhuromaani) 1999.

Nelikymppinen Mike Noonan on menestyskirjailija, ei nyt ihan bestsellerlistojen huippuja, mutta jokavuotisella kirjallaan vakituisesti sijoilla 11–15. Mutta eräänä päivänä tapahtuu tragedia joka vie maan Miken jalkojen alta: hänen vaimonsa Jo kuolee yllättäen.

Neljään vuoteen ei Mike pysty nousemaan surunsa syövereistä – eikä myöskään kirjoittamaan. Hän alkaa nähdä pelottavia unia kesämökistään Sara Laughsista Mainen sydänmailla. Ja lopulta hänen on lähdettävä ottamaan selvää, mitä näiden unien takana on.

Kylässä jossa kesämökki sijaitsee, tuntuu vallitsevan sotatila. Mahtava miljonääri Max Devore on saapunut sinne vaatimaan pojantytärtään Kyraa tämän nuorelta leskiäidiltä Mattielta. Ja kohta Mike, jonka sydän sykkii Kyralle ja Mattielle, on täysillä sodassa mukana.

Pian hän huomaa, etteivät sotaa käy vain maanpäälliset voimat. Sara Laughissa tapahtuu kaikenlaista outoa: kuuluu koputuksia, magneettikirjaimet jääkaapin ovessa muodostavat sanoja, hirvenpään kaulassa oleva kello kilisee itsekseen.

Näyttää siltä, kuin Jo yrittäisi auttaa Mikea taistelussa. Mutta ketkä ovat hänen vastavoimansa ja mitä ne Mikestä haluavat – saadakseen sen selville hänen on sukellettava pystysuoraan syvälle, syvälle...

”Olen sanonut jo vuosien ajan, ettei Stephen King ole pelkkä kauhukirjailija. Ja minusta näyttää, ettei hän ole vielä saanut ansaitsemaansa kunniaa Amerikan kirjallisuuden rajojen avartamisesta. Kalpea aavistus osoittaa että olen oikeassa. Se on rakkaustarina meissä kaikissa olevista pimeistä paikoista, itse luovuuden vertauskuva.” – Gloria Naylor

Keskustelu: Stephen King (225 viestiä)

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 1998 (Tammi)
Alkuperäinen nimi Bag of Bones

Viestit 47
tammikuu 14, 2019
6 / 10

Keskinkertaista Kingiä. Ei huono, ei niin hyväkään vaan keskinkertaista

Tarina oli oikeastaan jo mielestäni aivan lopussa kun se alkoi. Kirjan lopussa oli hieman puutuva yksijalkainen loikka tapahtumien loppuselvitysten ohi. Jo tapahtuneiden asioiden tarkempaa seuraamusta ei mielestäni tarpeeksi avattu.

Silti luettava

Lukijatar
Arvosanat 346
Kirja-arviot 76
Viestit 2
marraskuu 11, 2016
4 / 10

Myönnän heti alkuun, etten ollut lainkaan oikeassa mielentilassa lukemaan tätä kirjaa. Vastaava tasalaatuinen King olisi varmaan saanut kolme tähteä muussa tilanteessa, mutta nyt vain kaksi. Aloin nimittäin kiinnittää turhan paljon huomiota teoksen puutteisiin nyt, kun luin sitä milteinpä vasten tahtoani. Loppu ei mielestäni ollut onnistunut, ja juonen eri elementtien yhteensitominen tuntui osin väkinäiseltä. Lisäksi päähenkilö ei koskaan voittanut sympatioitani puolelleen, vaikka hänet selvästi oli sympatiaa keräämään rakennettu. Hyviä puolia teoksessa olivat Kingin kiireetön tyyli ja kaiketi kauhukin olisi ollut muissa lukuolosuhteissa ihan mukiinmenevää. Suosittelen kirjaa lähinnä kauhun (ja Kingin) ystäville, mutta kaiketi tästä voi jännäreistä yleisesti pitäväkin saada jotain hupia.

Angeliqa
Angeliqa