Piina

Julkaistu: 1989 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Misery
Tyylit: psykologinen kauhu, jännitys
Avainsanat: bram stoker -palkinto, elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1987. Suomentanut Ilkka Rekiaro.

1. laitos 1989. Sidottu, kansipaperi. Kannen kuva: Bob Giusti. Nidottu painos 1994.
2. laitos 2009. Sidottu. Ulkoasu: Juri Patrikainen.

Jaettu Bram Stoker -palkinto 1987. World Fantasy -palkintoehdokas 1988.

Stephen Kingin väitetään olevan Amerikan suosituin kirjailija kautta aikojen. Siitä hyvästä on lukijoilleen velkaa rakkauskirjeen. Tässä se tulee, Piina on hänen rakkauskirjeensä – ja se on samalla Kingin kauheista kirjoista kauhein, vailla yliluonnollisuuden häivääkään.

Romaanikirjailija Paul Sheldon herää eräänä talviaamuna oudossa paikassa hirvittäviin kipuihin (lantio sijoiltaan, polvi murskana, molemmat jalat poikki) ja outoon tervehdykseen: ”Minä olen sinun ykkösfani!”

Paikka on yksinäinen maatalo Coloradon syrjäseuduilla ja ”ykkösfani” entinen sairaanhoitaja Annie Wilkes, joka on pelastanut auto-onnettomuudessa loukkaantuneen Paulin. Anne on pelottava, sairasmielinen olento jolla on aivan omat käsityksensä hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä. Hänellä on takanaan pimeä menneisyys ja hallussaan suuri määrä kipulääkkeitä ja muita tehokkaita keinoja, kuten kirves, puhalluslamppu ym.

Annien ihastuksen kohde ovat Sheldonin historialliset menestysromaanit, joiden sankaritar on kuvankaunis Misery Chastain. Mutta nyt Paul on tehnyt niin tuhmasti, että on antanut Miseryn kuolla viimeisimmässä romaanissaan.

Nyt hänen on ruvettava kiltiksi pojaksi ja sovitettava tekonsa. Annie ostaa hänelle kirjoituskoneen ja pakan paperia ja käskee hänen herättää Miseryn henkiin.

Liikuntakyvyttömällä, tuskista kärsivällä kirjailijalla ei ole valinnan varaa, hän on kuin Tuhannen ja yhden yön Šeherazade: jatka tarinaa tai kuolet. Mutta hän ei malta olla kokeilematta rajojaan ja Annien kärsivällisyyttä – ja sen arvaa mitä siitä seuraa!

Piina on painajaisuni jollaisen vain Stephen King on voinut nähdä – ja vain hän osaa selostaa sen näin piinallisen tarkasti. Hän on tehnyt kiltisti kun on kertonut sen meille.

(muokattu 23.04.2019)

Pimeä joki (Neljäs piiri, #2)Pimeyden talo (Talismaani, #2)Opas täydelliseen murhaan (Pilot-dekkari, #3)Ihmeiden kabinetti (Pendergast, #1)Spartan merkki (Korppi-sarja, #17)
NoctilucA
Uusin jäsen: Jutta