Väinämöinen, vanhana syntynyt: Romaani Kalevalasta

Väinämöinen, vanhana syntynyt: Romaani Kalevalasta

Petteri Hakkarainen
Julkaistu: 2004 (Johnny Kniga)
Tyylit: fantasia
Avainsanat: kotimainen

Sidottu, kansipaperi.

Aiemmin mm. pakinoitsijana kunnostautunut Petteri Hakkarainen (s. 1967) on tehnyt miehen työn: hän on lukenut Kalevalan syvääkin syvemmältä ja kirjoittanut sen huikaisevat tarinat nykykieliseksi, humoristiseksi ja mukaansa tempaavaksi kokonaisuudeksi. Heksametripoljenta on vaihtunut sujuvaksi proosakerronnaksi, jonka intensiteetti ei katoa hetkeksikään.

Alkuperäisen Kalevalan kauniit runot eivät monellekaan aukene ensi lukemalla, kaikille eivät vielä toisellakaan. Ja vaikka kansalliseepos sykähdyttäisi sellaisenaankin, tuo Väinämöinen, vanhana syntynyt sen seikkailuihin uudenlaista ulottuvuutta. Moneen tarinaan sisältyy tiukallakin analysoinnilla vaikeasti havaittavaa huumoria, jonka Hakkarainen valloittavan avoimella tyylillään tuo teoksessaan esiin.

Romaanin huumori ei millään tavalla häpäise alkuteosta, vaan tämä nauttii ilmiselvästi kirjailijan kunnioitusta. Teoksen ansioksi on katsottava myös se, että aiempaa useammat saavat mahdollisuuden oivaltaa millainen mehevien tarinoiden aarrearkku Kalevala oikeastaan onkaan.

Kirja-arvosteluja:

”Petteri Hakkarainen on kirjoittanut suorastaan erinomaisen romaanin Kalevalasta, Väinämöinen, vanhana syntynyt. Kyseessä on Kalevala transponoituna suorasanaiseksi nykykieleksi. Kyseessä ei todellakaan ole mikään käännös selkokielelle, vaan erittäin elävä ja nokkela nykykielinen esitys muinaistaruista. Ei sanoja sanojen vuoksi, vaan erinomaisen ymmärtävä parafraasi, pilailematon, mutta hulvattoman hauska... Mainiota, kerrassaan mainiota.” – Jarmo Tuominen, Valkeakosken Sanomat

muokattu 01.11.2015

Veren sitomat (Sookie Stackhouse, #8)Jumalten sota (Percy Jackson, #5)Merten gorillaSandman: Nukkekoti (Sandman deluxe, #2)Gregor ja Alismaan vitsaus (Alismaan tarinat, #3)

Truuners95 avatar
Kirjoittanut
3.5

Vaikka olen lukenut Kalevalan runomuodossaan, niin tästä kirjasta sain selkeyttä joihinkin vaikeaselkoisimpiin kohtiin. Pidin kielen paikoitellen manailu painotteisesta tyylistä. Jos Kalevalaa ei jaksa lukea, kannattaa kuitenkin lukea tämä.

Jouni
Uusin jäsen: Ella Parviainen