Yllä meren, alla kiven (Pimeä nousee #1) - Susan Cooper6.92

Alkuteos ilmestynyt 1965. Suomentanut Kristiina Rikman.

1. painos: WSOY, 1979. Päällys: Michael Heslop. Sidottu.
2. laitos: Suuri Suomalainen Kirjakerho, 1980. Suuri nuorten kirjakerho -sarja.
4. painos: WSOY, 2003. Päällys: Mika Tuominen. Sidottu.

Sisarukset Simon, Jane ja Barney viettävät kesälomaa isosetä Merryn vuokraamassa Harmajassa talossa Cornwallissa. He löytävät kartan, joka johdattaa heidät kuningas Arthurin aikaisen aarteen jäljille. Se on arvokkaampi kuin elämä, sillä oikeiden ihmisten löytämänä se auttaa pitämään loitolla pahuuden voimat, jotka ovat valtaamassa maailman.

Kolmikkoa saartavat pian kuoleman vaarat, mutta heidän rinnallaan seisoo salamyhkäinen isosetä, muinaisen tiedon haltija, joka on ulkopuolella hyvän ja pahan.

Britti Susan Cooper on maineikas ja palkittu kirjailija, jonka fantasiaseikkailut yhdistävät erikoisia tapahtumia, taruja ja historiaa vetäväksi kokonaisuudeksi.

Yllä meren, alla kiven aloittaa komean fantasiasarjan, jonka sävyt tummenevat seuraavien osien myötä.

Keskustelua: Susan Cooper :: viestejä 1 kpl

Black Friday: Adlibris tarjoaa 10% alennuksen kirjoista koodilla BLACK21 (voimassa 28.11.2021 saakka)

Julkaistu: 1979

Hopeapuu (Pimeä nousee #5)7.66

Kirja-arvioita

4/10 |
heinäkuu 24, 2018
Noin kaksi kolmasosaa kirjasta muistutti kovasti "prologia" ja itse asiaan päästiin aika hitaasti. Tästä huolimatta ihan menevä lukukokemus. Tulen kyllä lukemaan sarjan muutkin osat.
tammikuu 14, 2015
Ihan hyvä. Taidan lukea muutkin osat.
4/10 |
lokakuu 20, 2013
Kirjan juoni oli tylsä ja loppuratkaisu hyvin arvattava. 10-vuotias olisi voinut saada kirjasta enemmän irti, mutta itse en melkein jaksanut edes lukea kirjaa loppuun asti. En tajua miksi kaikki kehuvat kirjaa niin paljon..
heinäkuu 16, 2009
Olin jo kauan halunnut lukea tämän kirjan ja kun viimein sain tämän käteeni, en oikein tiennyt mitä ajatella. Muutaman ensimmäisen sivun jälkeen jo toivoin, että olisi lukenut tämän opuksen ja siinä sivussa koko sarjan nuorempana. Silloin ...
helmikuu 15, 2007
Hieno ja todella omaperäinen fantasiasarjan alkuosa. Yllä meren, alla kiven on kirjoitettu mukaansa tempaavasti ja Cooperin luoma fantasiamaailma synkkine sävyineen eroaa piristävästi muusta valtavirrasta. Muistuttaa hieman Lloyd Alexanderin ...
helmikuu 08, 2007
Pimeä nousee -sarjan avausosa alkaa hämäävän pienimuotoisesti. Taustaa vilautellaan niin hetkittäin, ettei sitä ensilukemalla oikein edes huomaa. Fantasiaelementit ovat vähäisiä. Niinpä monesti nuorempana lukiessani sarjaa uudelleen ja ...