Freija (Valhallan tarinoita #1) - Johanne Hildebrandt 7.52   80

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Saara Villa. Kannen kuvat: Sami Repo ja Suomen kuvapalvelu. Päällys: Anders Carpelan. Sidottu, kansipaperi.

Sota on saapunut naisten hallitseman Vanaheimin porteille. Sotaisat aasat lähestyvät idästä polttaen ja ryöstellen vaanien tiloja. Vaanien heimo joutuu viimeisenä sovittelukeinonaan lähettämään nuoren kuun papittaren, Freijan, vaivalloiselle rauhanneuvottelumatkalle vihollisen luokse. Kohtaaminen aasojen päällikön Odinin pojan Torin kanssa muuttaa kohtalon kulkua, sillä tätä kielletympää rakkautta ei koskaan ole maailmassa nähty.

Freija on henkeäsalpaavan jännittävä kertomus täynnä intohimoa ja noituutta. Valhallan tarinoita -trilogia perustuu muinaisskandinaaviseen mytologiaan ja kertoo fantasiaromaanien hengessä niistä taianomaisista ihmisistä, joista tuli kertomuksen huimaavien tapahtumien myötä pohjoismaisia jumalia ja jumalattaria. Naisilla on kirjassa keskeinen asema: he hallitsevat valtakuntia ja johtavat kansojaan verisillä sotaretkillä, toisaalta julmat aasat pitävät vaimojaankin orjinaan. Freija kutsuu lukijansa kiehtovalle matkalle aina 2700 vuoden taakse, pronssikaudelle, unohdettujen kuningattarien, legendojen ja sankarittarien maailmaan, jossa veriuhrit ja villit hedelmällisyysriitit leimaavat jokapäiväistäkin elämää.

Kirja julkaistu syyskuu 2004 (Schildts)
Alkuperäinen nimi 'Freja – Sagan om Valhalla'

Tietoja muokattu maaliskuu 9, 2016

Omassa kirjahyllyssäni

Valhallan tarinoita -kirjasarja

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Johanne Hildebrandtin huima pronssikausitrilogia kertoo himosta, kostosta, äitiydestä ja kuolemasta. Saaga perustuu muinaisskandinaaviseen mytologiaan ja kertoo fantasiaromaanien hengessä niistä taianomaisista ihmisistä, joista tulee tarinan myötä pohjoismaisia jumalia ja jumalattaria. 2700 vuoden takaisessa Pohjolassa kuningattaret ovat vahvoja, jumalat oikullisia, taistelut raakoja – ja koko maailma lumottu.

Freija (Valhallan tarinoita #1) 7.52   80

Shjaawen
Arvosanat 41
Kirja-arviot 21
8 / 10

Kirja oli täynnä jatkuvaa ristiriitaa, mutta mitä muuta se voi ollakkaan tälläisessä rakkaudessa? Hahmoihin on helppo samaistua ja katsoa asiaa heidän kantiltaan. Kirjassa todellakin on paljon noituutta, itse hiukan jopa yllätyin, mutta muistin sitten että tässä ei lueta amerikkalaista fantasiaromaania, joissa velhot heittelevät tulipalloja. Seksiä oli paljon, vaikka harvasanaisesti kuvailtuna. Kaiken kaikkiaan, olisin halunnut tietää lisää siitä pikkuväestä ja Lokesta. Kirjaa oli mahdotonta lopettaa kesken, ehkä hiukkasen petyin, koska Valhalla = Viikinkejä. Mutta, tässä ollaan vasta menossa kohti Valhallaa ja ihmisistsä on vasta tulossa Jumalia... Kirjasto kutsuu, ja kaksi seuraavaa osaa kyllä löytyvät sen uumenista, ja täytyy katsoa löydänkö niitä kaipaamiani viikinkejä sitten jostakin. Jos en, niin olen löytänyt pikkuisen palan heidän uskomuksiaan...

Susi
Susi