Freija

Johanne Hildebrandt
fantasia > historiallinen fantasia
Freija (Valhallan tarinoita, #1)7.52

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Saara Villa. Kannen kuvat: Sami Repo ja Suomen kuvapalvelu. Päällys: Anders Carpelan. Sidottu, kansipaperi.

Sota on saapunut naisten hallitseman Vanaheimin porteille. Sotaisat aasat lähestyvät idästä polttaen ja ryöstellen vaanien tiloja. Vaanien heimo joutuu viimeisenä sovittelukeinonaan lähettämään nuoren kuun papittaren, Freijan, vaivalloiselle rauhanneuvottelumatkalle vihollisen luokse. Kohtaaminen aasojen päällikön Odinin pojan Torin kanssa muuttaa kohtalon kulkua, sillä tätä kielletympää rakkautta ei koskaan ole maailmassa nähty.

Freija on henkeäsalpaavan jännittävä kertomus täynnä intohimoa ja noituutta. Valhallan tarinoita -trilogia perustuu muinaisskandinaaviseen mytologiaan ja kertoo fantasiaromaanien hengessä niistä taianomaisista ihmisistä, joista tuli kertomuksen huimaavien tapahtumien myötä pohjoismaisia jumalia ja jumalattaria. Naisilla on kirjassa keskeinen asema: he hallitsevat valtakuntia ja johtavat kansojaan verisillä sotaretkillä, toisaalta julmat aasat pitävät vaimojaankin orjinaan. Freija kutsuu lukijansa kiehtovalle matkalle aina 2700 vuoden taakse, pronssikaudelle, unohdettujen kuningattarien, legendojen ja sankarittarien maailmaan, jossa veriuhrit ja villit hedelmällisyysriitit leimaavat jokapäiväistäkin elämää.

Arvona kirjalle

Arvosanoja: 80
Tietoja päivitetty 09.03.2016

Kirja-arvioita

Shjaawen (8/10) kesäkuu 24, 2010
Kirja oli täynnä jatkuvaa ristiriitaa, mutta mitä muuta se voi ollakkaan tälläisessä rakkaudessa? Hahmoihin on helppo samaistua ja katsoa asiaa heidän kantiltaan. Kirjassa todellakin on paljon noituutta, itse hiukan jopa yllätyin, mutta ... (lue lisää)