Pimeä nousee (Pimeä nousee, #2)

Pimeä nousee

Susan Cooper
Julkaistu: 1979 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Dark Is Rising
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1973. Suomentanut Kristiina Rikman. Runot suomentanut Panu Pekkanen.

1. painos: WSOY, 1979. Päällys: Michael Heslop. Sidottu.
2. painos: WSOY, 2003. Päällys: Mika Tuominen. Sidottu.

Horn Book Award 1973, Mythopoeic-palkintoehdokas 1974.

Yksitoistavuotias Will Stanton oivaltaa syntymäpäivänään, ettei hän olekaan tavallinen koulupoika, vaan viimeinen Ikivanhoista, jotka ovat kautta aikojen taistelleet Pimeää vastaan.

Will saa tehtäväkseen etsiä ne kuusi maagista merkkiä, joiden avulla kerran ratkaistaan lopullinen taistelu Valon ja Pimeän välillä. Niinpä sydäntalvella, kun Pimeä nousee, Will joutuu kesken iloisten jouluvalmistelujen vuosisatojen takaiseen hämärään, vastakkain pahuuden voimien kanssa, kokemaan kauhua ja pelkoa, mutta myös riemuitsemaan voitoistaan tässä ja menneessä ajassa. Kirjasta Yllä meren, alla kiven tuttu isosetä Merriman on Willin tukena Valon apureineen.

Britti Susan Cooper on maineikas ja palkittu kirjailija, jonka seikkailut yhdistävät erikoisia tapahtumia, taruja ja historiaa vetäväksi kokonaisuudeksi.

Pimeä nousee on samannimisen fantasiasarjan toinen osa.

(muokattu 30.12.2014)

NokkosvallankumousOdininlapsi (Korpinkehät, #1)Kesän miekka (Magnus Chase, #1)Yllättävä vihollinen (Selviytyjät, #2)Monster High: Ihmissusipäiväkirjat (Monster High, #3)

Sini avatar
Sarjan toisessa osassa tarina muuttuu huomattavasti jännittävämmäksi, kun nuori Will saakin kuulla omaavansa taikavoimia. Ikivanhojen viimeisen täytyy suorittaa tehtävänsä saadakseen kykynsä käyttöön, vaikka Pimeä yrittääkin vastustaa Valon valtapiirin yhdistymistä. Yksi lapsuusaikojeni vaikuttavimmista lukukokemuksista, silloin kun fantasiaa oli suomeksi tarjolla noin viisi kirjaa. Edelleen luen tätä sarjaa uudelleen, kun satun sille tuulelle.
Lerppu avatar
2.0

Perus fantasiaseikkailu, jossa yliluonnollisuus lomittuu sitkeästi henkilöhahmojen todelliseen maailmaan. Romaanilla on omat kultaiset momenttinsa, muuten kertomus ei ole kovin mukaansatempaava. Minua hieman kaduttaa, etten tutustunut Cooperin teoksiin nuorempana. Olisin saanut niistä varmasti enemmän irti esiteininä kuin nyt aikuisiässä. Aion silti lukaista koko sarjan loppuun asti, sillä olen kuullut viimeisten osien olevan helmiä ensimmäisiin opuksiin verrattuna.

NoctilucA
Uusin jäsen: Kari Eerola