Näkijän tytär (Näkijän kirja, #1)

Näkijän tytär

Lene Kaaberbøl
Julkaistu: maaliskuu 15, 2005 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Skammerens datter
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 2000. Suomentanut Annika Eräpuro. Kannen kuva: Peter Madsen. Sidottu.

Kansainvälisesti ylistetty neliosainen fantasiasarja alkaa!

11-vuotias Dina on perinyt äidiltään harvinaisen lahjan: ihmisiä vain silmiin katsomalla hän näkee heidän synkimmätkin salaisuutensa ja häpeän aiheensa. Dinan äiti, arvostettu Näkijä, saa kiirellisen kutsun Dunarkin linnoitukseen tunnistamaan kauhean veriteon tekijän.

Pian Dinan on lähdettävä pelastamaan äitinsä julman Drakanin juonelta. Hän tempautuu huimaan seikkailuun lohikäärmeiden vartioimassa linnoituksessa ja oppii vihdoin käyttämään syntymälahjaansa oikein.

Tanskalainen Lene Kaaberbøl (s. 1960) on tunnettu erityisesti tyttöjen rakastaman Witch-fantasiasarjan kirjoittajana.

Huikean suosittu ja palkittu Näkijän tytär on noussut niin tyttöjen, poikien kuin kriitikoiden lemmikiksi: se on myyty 17 maahan ja siitä on tekeillä elokuva. Kaaberbølin luoma tunnelmallinen fantasiamaailma lumoaa niin lapsi- kuin aikuislukijatkin.

(muokattu 29.12.2017)

AnachéTulen perillinen (Throne of Glass, #3)ArraLasipalatsi (Throne of Glass, #1)Savuvarkaat (Savuvarkaat, #1)

tintti89 avatar
Näkijän tytär on hyvä kirja, mutta se on selkeästi suunnattu paljon itseäni nuoremmille lukijoille. Juoni oli juuri niin kliseinen kuin saattoi odottaa, eikä sen arvaamiseen tarvita kovin suuria lahjoja. Kirjan loppukin oli hieman liian iloinen ja töksähtävä. Viisi vuotta sitten kirja olisi varmasti ollut loistava, mutta ei enää.
lolde avatar
3.5
Kirja on juoneltaan suht' mielenkiintoinen ja sisältää paljon juonenkäänteitä, joskin se on melko ennalta-arvattava joiltain osin. Juoni kulkee sujuvasti eteenpäin ja lukemisen aloitettuani en olisi millään malttanut laskea kirjaa käsistäni, sen verran mielenkiintoiseksi alkoi juoni kehkeytyä lukemisen edetessä. Hyvää maustetta kirjaan antavat verenhimoiset lohikäärmeet.
Kirassiina avatar
Luin tämän kirjan ja koko muunkin sarjan 10-vuotiaana, silloin nämä olivat aivan luistavia. Nyt hieman yli viisi vuotta myöhemmin kirjat tuntuvat hieman lapsellisilta osittain mutta loistavia nämä ovat silti.
Karajishi avatar
No joo, kyllähän kirja oli ihan OK, vaikka ei ehkä ihan minua varten. Päähenkilö oli omaan makuuni aivan liian nuori ja useissa kohdissa juoni oli tökkivää ja paikallaan junnaavaa. Luin kirjan noin vuosi sitten, että ihan kamalasti en juonesta mitään muista… Pidin päähenkilöstä, joskin mielestäni Dina oli 11-vuotiaaksi hieman liian aikuismainen. Kirjassa oli sellaisia kohtia, että jos niin tapahtuisi tosielämässä, kuka tahansa olisi kauhuissaan, mutta Dina tuskin ... (lisää)
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson