Jokien laulu

@ Sue Harrison
Jokien laulu (Tarinankertoja #1) - Sue Harrison 5.84   19

Alkuteos ilmestynyt 1997. Suomentanut Anu Niroma. Päällys: Jussi Karjalainen. Päällyksen kuva: Michael Evans.

Menestyskirjailijan uuden trilogian ensimmäinen osa.

Naapurikylän miehet hyökkäävät K’osin kimppuun. Seuraavana päivänä hän löytää poikavauvan paikasta missä raaka teko tapahtui. Uskoen lapsen olevan lahja, joka toisi takaisin hänen onnensa, K’os ottaa kuolemaan jätetyn kampurajalkaisen pojan omakseen ja antaa hänelle nimen Chakliux.

Kaksikymmentä vuotta myöhemmin K’os on yhä kostonhimoinen mutta myös ovela riidankylväjä, joka häikäilemättä käyttää kauneuttaan valtansa välineenä. Tällä välin arvostetuksi tarinankertojaksi varttunut Chakliux on lähetetty takaisin synnyinkyläänsä. Siellä hänen on määrä naida shamaanin tytär ja rakentaa rauha kylien välille. Nuorukaista aletaan kuitenkin epäillä huonon onnen tuojaksi, ja kun kylässä tapahtuu kaksoismurha hänen on lähdettävä kauas vieraiden ihmisten pariin.

Niin alkaa matka joka koskettaa monien heimojen ja yksittäisten ihmisten elämää. Chakliuxilla on opettajinaan meri ja taivas, maa ja eläimet ja apunaan ikiaikaisten laulujen voima.

Luokitus: Paleofiktio

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 1999 (WSOY)
Alkuperäinen nimi Song of the River
Tietoja muokattu toukokuu 2, 2010

Tarinankertoja

Sarja sisältää 3 pääteosta ja yhteensä teoksia 3 kpl.

Jokien laulu (Tarinankertoja #1) 5.84   19

Kirja-arviot 189
Viestit 6
maaliskuu 13, 2021
9 / 10

Jokien laulu on todella hyvä kirja. Juoni on hyvä ja uskottava, mutta valitettavasti kirja vähän lässähtää tietyn ajan jälkeen. Itselläni ainakin mielenkiinto lopahtaa tiettyjen tapahtumien myötä, mutta kyllä kirja silti on hyvä. Se pitää lukijan otteessaan taas loppuvaiheessa, ja sen takia se saakin minulta arvosanaksi yhdeksän.

w-a-r-i
Arvosanat 83
Kirja-arviot 83
Viestit 47
huhtikuu 15, 2015
10 / 10

Tämän kirjan lukeminen oli pitkä projekti. Ei sinänsä että se kirja itsessään olisi siihen vaikuttanut, vaan se että välissä tuli yllättäviä katkoja muista asioista johtuen... Mutta tämän kirjan pariin oli aina mukava palata! Vaikka oli 2kk väliä edelliseen lukukertaan, kaksi sivua kun on lukenut - niin koko alku kirja muistuu taas mieleen.. Kirjassa on paljon henkilöhahmoja, ja muistettavia nimiä, tällaisissa laajoissa kirjoissa voisi olla sukutaulut :D Muutamissa näitä on näkynytkin. Kartat on ihania! Tarina on hyvin etenevää, ja suomennos on sujuva. Jotkut juonenkäänteet on turhauttavia, että ihmiset voikin olla noin tyhmiä :) Mutta, sellaisiahan me olemme :P Kaiken kaikkiaan hyvä ja mukaansa tempaava kirja! Suosittelen lukemaan!

Stanulia
Stanulia