Kellopeli, eli, kuinka kaikki vedettiin käyntiin

Kellopeli, eli, kuinka kaikki vedettiin käyntiin

Philip Pullman
Julkaistu: huhtikuu 14, 2005 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Clockwork
Tyylit: fantasiahistoriallinen fantasia, nuoret
Avainsanat: 1800-luku

Alkuteos ilmestynyt 1996. Suomentanut Helene Bützow. Kuvitus: Peter Bailey. Sidottu.

Whitbread-palkintoehdokas 1997 (lastenkirjat), Carnegie-palkintoehdokas 1997.

Olipa kerran muuan saksalainen pikkukaupunki, jossa sattui kummallinen tapaus. Kaikki alkoi eräänä talvi-iltana, kun kaupunkilaiset kerääntyivät Valkoisen hevosen majataloon. Tuuli lennätti lunta alas vuorilta ja sai kellot liikahtelemaan rauhattomasti kirkon tornissa...

Kirjailija Fritz alkaa kertoa majatalon väelle tarinaa. Ja jotkut tarinat ovat vähän niin kuin vanhan ajan kellot: kun ne on vedetty käyntiin, niitä ei pysäytä mikään.

Huikeassa tarinassa sekoittuu satu ja tosi Pullmanin ainutlaatuisella tyylillä: Fritzin kertomassa tarinassa esiintyvä henkilö, tohtori Kalmenius, saapuu majataloon ja jatkaa itse tarinaa. Oppipoika Karlin pitäisi seuraavana aamuna paljastaa kisällintyönsä, kylän tornin kelloon luomansa uusi hahmo. Hän on kuitenkin epäonnistunut työssään ja suostuu tohtori Kalmeniuksen ehdotukseen ottaa tilalle tohtorin luoma hahmo, Ritari Rautasydän. Ritari joka liikkuu – ja pysähtyy vain kuullessaan tietyn sävelmän...

(muokattu 14.06.2017)

Jukan jättiläisliskojen maassaVarjojen kaupungit I–IIISirppipyörre (Takeshitan kintereillä, #2)JoulutarinaSuuri kärrysota

Varjolehti avatar
Tiheätunnelmainen, täyteläinen, kevyesti kipristävä lukukokemus. Taidolla rakennettu, kiinnostavan tematiikan jykevöittämä juoni, jonka avautumista seuraa mielellään, vaikka selkäpiitä kihelmöikin. Lyhykäisyydestään huolimatta syvä ja mieleenpainuva teos. Kuvitus on ainakin englanninkielisessä laitoksessa tunnelmallinen, mutta hieman lattea.
Jackalbury avatar
2.0
Lyhyt, mutta koukuttava ja ytimekäs tarina. Kuvitus toi oman lisänsä tarinaan. Koska kaikkea kirjassa ei paljastettu, se loi kirjaan syvällisen vaikutuksen. Varsinkin tarinoiden kulkeminen kellopelin lailla oli mielenkiintoista. Tohtori Kalmenius oli ehkä kirjan mielenkiintoisin ja mystisin hahmo. Mekaanista elämää luova iättömän oloinen mies. Suosittelen kirjaa kaikille jotka etsivät lyhyttä mutta jännittävää tarinaa. Arvosana: 7+.
Meadow avatar
Kirja, joka ei jätä kyllä ketään kylmäksi. Tarina säilyttää hienosti jännityksen ja odotuksen tunteen ja lopputulos on yhtä arvaamaton kuin seuraava sivu. Suosittelen erittäin paljon lyhyttä ja laadukasta makupalaa kaipaavalle. Tämä kirja ei petä lajiaan.
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson