Näkijä (Noitalapsi, #2)

Näkijä

Celia Rees
Julkaistu: lokakuu 17, 2005 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Sorceress
Tyylit: fantasia, historia, nuoret

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Paula Herranen. Sidottu, kansipaperi.

Whitbread-palkintoehdokas 2002.

Näkijä jatkaa siitä mihin Noitalapsi loppui: mitä Marylle tapahtui sen jälkeen kun hän pakeni ystävänsä Rebekahin luota Beulahn kylästä kyläläisiä, jotka halusivat surmata hänet noitana?

Nykyaika ja menneisyys sekoittuvat ja selityksen Maryn tarinaan tuo Agnes Herne, nuori intiaaninainen, joka on opiskelemassa yliopistossa ja huomaa Alison Ellmanin kyselyn Mary Newburysta netissä. Hän vastaa Alisonille ja matkustaa tapaamaan häntä kertoakseen Maryn tarinan. Intohimoisen, lumoavan ja jännittävän tarinan Maryn elämästä.

Agnes pystyy tähän, koska hän on Maryn jälkeläinen ja kykenee erityislahjansa avulla olemaan yhteydessä Maryyn.

Celia Rees opiskeli historiaa Warwickin yliopistossa ja toimi pitkään opettajana. Hän asuu Warwickshiressa ja kirjailijantyönsä ohessa opettaa luovaa kirjoittamista.

Noitalapsen julkaisuoikeudet on myyty yli 15 maahan. Noitalapsi ja Näkijä ovat olleet Guardian- ja Whitbread -kirjallisuuspalkintoehdokkaina.

(muokattu 13.06.2017)

Tulimieli (Kapinaenkelit, #1)Mestarin kosto (W.A.R.P., #3)Huijarin oppipoika (Taikuri ja taskuvaras, #2)Salamurhaajan oppipoika (W.A.R.P., #1)Taikuri ja taskuvaras (Taikuri ja taskuvaras, #1)

Salde avatar
3.5

Tämä kirja tuntui enemmän historian oppikirjalta kuin Noitalapsi. Kerronta oli saarnaavampaa, mutta se toimi toisaalta, koska nyt saatiin jopa tietää joitain asioita. Tämäkään kirja ei ole uusia lemppareitani, koska kerronta on jotenkin sekavaa.

Niittysalvia avatar
Näkijä jatkui juuri siitä mikä Noitalapsessa jäi vaivaamaan, Maryn kohtalosta. Kirja on kirjoitettu ovelasti ja siten, että teoksen tapahtumiin onnistuu samaistumaan eikä liiallinen noitus vie tarinaa kauemmas tästä maailmasta. Suosittelen lämpimästi kaikille. Intiaaneihin liittyvät tosiseikat pitävät kirjassa myös pääpiirteittäin paikkansa! :')
NermiEddlitt avatar
Celia Reesin Näkijä jatkaa Maryn tarinaa siitä, mihin se jäi. Kertojana toimii tälläkertaa Maryn jälkeläinen Agnes. Kirja kertoo myös intiaanien historiasta ja Amerikan varhaisista siirtokunnista. Edelliseen verrattuna kirja on jännittävämpi ja surullisempi ja myös muutaman ykköskirjan henkilön elämää valotetaan sen jälkeen kun Mary oli heidät tavannut. Suosittelen kirjaa kaikille, myös aikuisille ja pojille. "Yliluonnoliset" tapahtumat kirjassa ovat hyvin epäsuoria, joten kirja ei siis mässäile noituudella :)
blackstar, Eija, Wanda
Uusin jäsen: Kari Eerola