Eragon (Perillinen, #1)

Eragon

Christopher Paolini
Julkaistu: maaliskuu 24, 2005 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Eragon
Tyylit: fantasiakorkea fantasia, nuoret
Avainsanat: elokuva, lohikäärmeet

Alkuteos ilmestynyt 2002. Suomentanut Tero Kuittinen. Kuvittaja: John Jude Palencar.

1. painos: Tammi, 2005. 5. painos 2007. Sidottu, kansipaperi.
6. painos: Tammi, 2007. Nidottu.

Olipa kerran poika ja lohikäärme... Ja ennennäkemätön seikkailun maailma.

Kun nuori Eragon löytää metsästä sinisen, kiiltävän kiven, hän uskoo osuneensa aarteeseen: ehkä outo kivi on arvokas ja hänen köyhä perheensä voi sen avulla hankkia talveksi ruokaa. Pian poika kuitenkin tajuaa, että on törmännyt johonkin yhtä muinaiseen kuin itse Valtakunta. Kivi ei ole kivi: eräänä yönä siitä kuoriutuu lohikäärmeen poikanen.

Yhdessä yössä Eragonin yksinkertainen maalaiselämä Carvahallin pikkukylän liepeillä vaihtuu tuntemattomaan, kohtalon voimien ja magian hallitsemaan maailmaan. Turvanaan vain ikivanha miekka ja vanhan tarinankertoja Bromin neuvot ohjeinaan Eragon ja nuori lohikäärme Saphira joutuvat vaaralliseen seikkailuun. Heidän vastassaan ovat mustanpuhuvat, kammottavat viholliset johtajanaan kuningas Galbatorix, jonka pahuudella ei ole mittaa eikä määrää.

Pystyykö Eragon ottamaan harteilleen legendaaristen Lohikäärmeratsastajien viitan? Koko Alagësian kohtalo on nyt hänen käsissään.

Nuori lahjakkuus, 20-vuotias Christopher Paolini aloitti esikoisteoksensa kirjoittamisen vain 15-vuotiaana. Paolini on loihtinut kokonaisen kiehtovan maailman taruineen, kielineen ja historioineen. Henkeäsalpaavan seikkailun keskellä nuoren pojan ja lohikäärmeen välillä kasvaa harvinainen ystävyys, luottamus ja lämpö.

Perillinen-trilogian huikean jännittävä ensimmäinen kirja on ollut yksin Yhdysvalloissa jättimenestys: teosta on myyty siellä jo yli miljoona kappaletta. Kirjan oikeudet on myyty tällä hetkellä 29 maahan, ja se on bestseller-listojen ykkösenä ainakin Isossa-Britanniassa, Irlannissa ja Australiassa.

(muokattu 13.06.2017)

Perillinen (Perillinen, #4)Tulen perillinen (Throne of Glass, #3)JäälohikäärmeBrisingr (Perillinen, #3)Varjojen kuningatar (Throne of Glass, #4)

juuna avatar
Näin ekaksi elokuvan joka perustui tähän kirjaan. Tykkäsin siitä joten päätin kokeilla ja lukea millainen tarina on kirjana. Ihastuin siihen täysin. Oli mahtavaa huomata miten Eragon kasvoi henkisesti ja miten hänen ja lohikäärme Saphiran suhde kehittyi. Maailma, magia, kielet ja tarinat ovat upeasti keksitty ja luotu. Kirja on yksi parhaimmista jonka olen lukenut! Kun luin tämän loppuun tuli heti mieli mennä jostakin hankkimaan jatko osa.
Fantasyfan avatar
2.0
Lähdin liikkeelle kirjan kanssa jo valmiiksi negatiivisella mielellä, joten olisin voinut ainakin yllättyä positiivisesti. Kirja on hyvin perinteistä (ilkeämmin kliseistä) fantasiaa. Jos haluaa fantasiaa ilman, että siinä on mitään uutta ja kiehtovaa, niin tämä on loistava valinta. Mutta kun maailma ei kiehdo eikä jaksa välittää miten päähenkilölle käy, jää itse lukukokemus hyvin latteaksi.
tintti89 avatar
Kirjan juoni ei ollut mitenkään hätkähdyttävä, aivan perusfantasiaa. Köyhä maalaispoika saa tietää omaavansa yliluonnollisia kykyjä on jo vähän liiankin käytetty aihe, eikä tämä kirja tarjonnut siihen mitään uutta. Kirjan kerronta oli mielestäni liikaa suunnattu lapsille. Lauseet olivat joissain kohdissa, varsinkin paikkojen kuvailuissa, hirveän lyhyitä ja tönkköjä. Kirjan henkilöistä iso plussa. Vaikka Eragon ei olekaan ihan tavallinen poika, hänellä on myös ... (lisää)
TheBookWorm avatar
kaikki kritisoivat tätä teosta "taas yhdeksi yli-innokkaan teinin kijoitelmaksi" aina kun kuulen jotain vastaavaa tekee minun kävellä tekijän luo ja huutaa "deyja zar`roc!" (kuole kurjuus!). tämä teos on tuloksena nuoresta MIEHESTÄ jolla oli iso unelma. Christopher loi itse uuden kielen, maan, uskonnon ja rodun. tämä kirja-sarja ei ole smoothie jossa pyöräytettiin vähän fantasiaa ja siansaksaa. kaikki jotka asettavat sanansa tätä vastaan, saavat hävetä, sillä he eivät ... (lisää)
VMN avatar
1.0
Paolini aloitti Eragonin kirjoittamisen viisitoistavuotiaana ja sai sen valmiiksi noin kuusitoistavuotiaana, mikä on huikea saavutus. Kirja on paksu, siinä on paljon hahmoja, omaa historiaa ja juonikin sieltä löytyy. Se, että nuori on kirjoittanut niin laajan teoksen, on hyvin kunnioitettavaa, mutta siihen Eragon jääkin. Eragon on nuoren kirjoittaman tarina, ja se loistaa koko kirjan ajan. Kirja alkaa nuoren pojan, Eragonin löytäessä kiven, joka paljastuukin lohikäärmeen munaksi, ... (lisää)
ShadowDust avatar
Hyvä kirja, hyvä juoni, hyvä ajattelutapa. Yksi parhaimpia kirjasarjoja. Pidän kirjailijan omalaatuisesta tavasta ilmaista taruolentojen ikuisuus ja ystävyys. Harvoin tulee tämän kaltaisia kirjoja vastaan, ja varsinkaan esikoiskirjoja ei tule näin mahtavia.
Samira avatar
Perusfantasiaa, jonka aineina lohikäärmeet ja eeppinen maailmanpelastus. Kirjan juoni ei päätä huimaa, mutta mitäpä odottaisit 15-vuotiaalta pojanklopilta? Henkilöt tuntuvat ... myös 15v:n ideoimilta. Erityisesti päähenkilö Eragon oli pettymys. Hahmo oli värittömämpi kuin läpinäkyvä lasi. Ilmeisesti Paolini keskittyi liikaa tähän "kiehtovaan maailmaan taruineen, kielineen ja historioineen", että unohti henkilöt tyysti. *Huokaus*
ninu avatar
Kamalan hehkutuksen jälkeen, mitä kuulin kirjasta, odotin kirjalta enemmän. Pettymys oli, kun kirja paljastui vain rompsuksi, jonka loppu huutaa jatko-osan perään. Eragon henkilönä kiehtoi tarinan ajan, kunnes lopussa (joka oli tökerö) jossa jätettiin liikaa kysymyksiä avoimeksi, herpaantui ote itse henkilöön pika-taistelun melskeessä. Loppu oli tökerö ja lattea. Toivottavasti Eragonin jatko-osa Esikoinen korjaa Eragonissa osoittautuneet puutteet. Kirja kokonaisuudessaan ... (lisää)
Dworkin avatar
Eragon on todella loistava kirja, mutta juoni etenee välillä aika hitaasti. Kirjassa on yli kuusisataa sivua ja hieno kartta Alagësiasta. Eri olentojen käyttämä kieli hieman hankaloitti lukemista, mutta onneksi kirjan lopussa oli sanasto, josta pystyi tarkistamaan muinaisen kielen ja kääpiökielen sanoja.
Dragonswinger avatar
Eragon sarja kuuluu mielestäni Fantasia-aatelistoon lostavalla juonellaan, ja vielä noin pitkän. Yksi kirja on lähes 800-900 sivua pitkä ja kirjoja on vielä neljä! Uskomaton suoritus Paolinilta, hän tulee jatkossakin aina olemaan suosikki-kirjailjani ja inspiroi jatkamaan kirjani kirjoittamista. Toivottavasti tulee lisää kirjoja, vaikkapa Bromin nuoruudesta tai mitä tapahtuu Perillinen-tapahtumien jälkeen, ei Algaesia ollut ainoa maa, varmastikin oli muitakin maita merten ja vuorien takana :) 5+/5
Bestla avatar
Tämä on aivan ihana, paras fantasiasarja mielestäni (: Perillisessä on todella hyvä juoni, varsinkin ottaen huomioon, että kirjailija aloitti Eragonin kirjoittamisen jo 15-vuotiaana. OwO
millinen avatar
Eragon on yksi parhaita "tavallisia" fantasia kirjoja jotka olen lukenut. Vaikka kirjan perus idea on ehkä jo hieman käytetty kirja on silti omaperäinen ja upea lukuelämys. Suosittelen kaikille jotka edes miettivät kannattaisiko kirja lukea.
Nina98 avatar
Ihana, upea fantasiasarja, joka on minulle aivan erityinen. Kirjailija on esikuvani, sillä hän julkaisi esikoisteoksensa jo 16-vuotiaana. Se saa minut edes hiukan uskomaan, että omilla kirjoituksilleni olisi pieni mahdollisuus julkaisuun. Saphira on mukavin lohikäärme, johon minä olen tutustunut. Hän ja Eragon ovat suloinen ja erottamaton parivaljakko. Ainoa asia, mikä minua harmittaa, on se, ettei Eragon koskaan ehtinyt kunnolla tutustua isäänsä.
Venia avatar
No, lähdetään liikkeelle siitä, että kirjan on kirjoittanut 15-vuotias teinipoika. Siihen nähden kirja on aivan hyvä. Mutta sitten kun ajattelee muita saman kaltaisia, ja parempia kirjoja, niin ei voi olla kuin pettynyt. Siitä huolimatta kaikessa kliseisyydessäänkin juoni on mukaansa tempaava, ja pahimmalta päänvaivalta säästyy kun ei suhtaudu siihen sadan prosentin vakavuudella. Ongelmana on oikeastaan se, että Eragonissa ei ole mitään omaa, tai ennenkuulumatonta. ... (lisää)
Rasvapurkki avatar
4.5

Eragon oli mahtavampi kuin oletukseni. Ensin kammoksuin sivumäärää, mutta siitä huolimatta ahmin kirjan suhteellise nopeasti.

Vaikka alku olikin hieman kliseinen, yksityiskohdat ja juonenkäänteet olivat mielenkiintoiset. Erityisesti pidin hahmojen ainutlaatuisuudesta.

Suomennoksessa oli muutamia kirjoitusvirheitä.

Adolfina Romanov avatar

LOISTAVA!!!!!! Paolini osaa kertoa hahmoistaan hyvin vaikuttavalla tavalla. Eragon ja Saphira ovat suurenmoinen pari! Tykkään suuresti, kaikki on hiottu pilkuntarkasti aina paikkojen nimistä aseisiin ja tapahtumien kulusta oikeasti välittää eikä vain tee koko ajan mieli skipata sivuja. Vaikka kuulostaa alkuun vähän Sormusten herran apinoimiselta, niin ei se ole, ei hätää!

Lintukarhu avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
PercyJacksonfani avatar
4.5

Tämä kirja on Mahtava erittäin isolla M:llä! Paolini on luonut upean maailman upeine olentoineen  ja upean tarinan upeine hahmoineen. Kun kirjan aloittaa, ei sen lukemista malta lopettaa. Muinainen kieli on upeaa.

Kaikki on upeaa! Brom on lempihahmoni, koska hän on vain niiiiiin... no, upea!

Ja Arya.... ah, kuinka ihanaa!

Ihailen Paolinin kykyä kirjoittaaniistä  inhimillisistä virheistä, joita Eragon tekee. Eragon on pohjimmiltaan ihminen, joten hän pakostakin tekee virheitä.

Truuners95 avatar

Tämä on erittäin onnistunut sarja avaus. Kun luin tämän kirjan ensimmäisen kerran ihmettelin, miten niin nuori mies on onnistunut luomaan kaiken mitä tämä kirja pitää sisällään.

Argentum avatar
Näin tähän kirjaan perustuvan elokuvan ja paloin halusta lukea tämän kirjan, vaikka olin lukenut kirja arvosteluita, joissa sanottiin, että tämä kirja olisi tylsä jne. Mutta rakkaus lohikääermeitä ja fantasiaa kohtaan helpotti kirjan aloittamista. Kirjan alku oli tosi tylsä, mutta pakotin itseni lukemaan ajatellen, että tämä kirja on paksu, joten sen pitää alustaa tarina tylsillä yksityiskohdilla, jotka saattava olla tärkeitä tarinassa. Mutta Saphriran munan ... (lisää)
darlah-01 avatar
Tässä kirjassa ei ole mitään moitittavaa. Itse rakastan tätä :) Suosittelen jokaiselle joka pitää fantasiasta.
Mirelle avatar
4.5
Välillä Paolini taipui liialliseen selittelyyn ja kertaamiseen, mutta muuten en keksi mitään moitittavaa koko kirjasarjasta. Pidin jokaisesta kirjasta todella paljon ja nyt tuntuukin ikävältä jättää mielenkiintoiset henkilöhahmot taakseni.
Gwenny avatar
Ihan hyvä kirja, suosittelen kaikille fantasiaa rakastaville! Kirja oli aika pitkä, itse luin sen lentokoneessa kun ei ollut muuta tekemistä.
halfelf avatar
Luin kirjan pari vuotta sitten, koska äidinkielen kirjassa oli katkelma kirjasta. Suoraan sanottuna erinomainen kirja, joka tarjoaa jännitystä, korkeaa fantasiaa ja rauhallista mutta mukaansatempaavaa juonenkerrontaa. Kirjailija on kuvaillut kirjan maailman kadehdittavan erinomaisesti, jonka veroista kuvailua en saanut edes Harry Potter-kirjoista. Kaikkien, jotka pitävät fantasiasta, jännityksestä, yksinkertaisista mutta kiinnostavista juonenkäänteistä, on ehdottomasti luettava ... (lisää)
Soturiorava avatar
Ihan hyvä kirja. Paikoitellen tämä oli hieman tylsää, mutta kyllä tätä jaksoi lukea. Tästä kirjasta tulee vahvasti mieleen Taru Sormusten Herrasta-kirjat, mutta vain kieli on ehkä hieman nykyaikaisempaa.
Hermione Granger avatar
Ihan OK. Joskus tuntui että juoni etenee liian hitaasti. Itse luin kirjaa lentokoneessa. Pelkään lentämistä, ja kirja tempoi mukaansa. En edes huomanut ajan kulkua.
Ageha avatar
1.5
Eragonista puhuttaessa yllätyn aina siitä, miten moni siihen on rakastunut. Voin itse rehellisesti sanoa, että ei tehnyt vaikutusta. Jos olet lukenut Eddingsejä, Tolkienia, (jostain syystä jota en osaa perustella tulee mieleen että myös Harry Pottereita) ja pari muuta satunnaista fantasiakirjaa tietystä tyylilajista, ei tämä kirja tarjoa sinulle enää juuri mitään uutta. Jos taas nimenomaan etsit mahdollisimman samantyylistä seikkailua kuin aikaisemmatkin, niin kirja on juuri sitä mitä etsit.
Saki avatar
Yllätyin todella positiivisesti kun aloin lukemaan tätä. Todella kiinnostava ja hyvin toteutettu kirja vaikka onkin tällaista perusfantasiaa. Hahmoihin samaistui helposti ja juoni ei pahemmin tökkinyt. Ja vihdoinkin mukava lohikäärme! Kaikissa kirjoissa on ilkeitä ja kieroutuneita lohiksia, mutta Saphira on inhimillinen ja ystävällinen. Se tuo isoa plussaa. Aion ehdottomasti lukea seuraavat osat :)
Kingi avatar
En olisi koskaan kuullutkaan kirjasta, ellei luokkakaverini olisi pyytänyt minua lukemaan ekan luvun. Halusin heti tietää kirjasta lisää, joten lainasin sen kirjastosta. Kirja oli todella hyvä. Se kuuluu lempikirjoihini. ( Joita on aika monta.) :)
Arya avatar
Aivan huippu kirjasaja fantasian ystäville! Itse lukenut koko kirjasarjan läpi jo 7 kertaa eikä vieläkään kyllästytä!<3
Rauros avatar
Jos rakastat fantasiaa (Kuten minä) niin tämä kirja on LOISTAVA! 5/5! Ooon lukenu tämän 2 kertaa! <3<3 Ehdoton suosikki <3!
kirjafriikki blogi avatar
Siis eragon kirjat ovat aivan loistavia. omistan ne kaikki. Suosikki hahmojani ovat Sapghiran ja eragonin lisäksi murtagh ja nasuada.
satunnainen avatar
Olipa kerran täydellinen fantasia kirja. Hahmot ja juoni ovat niin kultaisia, että tätä kirjaa jaksaa muistella pitkään. Kannattaa lukea ehdottomasti, mutta en suosittele niille, jotka eivät tykkää lukea pitkiä kirjoja, sillä tässä paketissa kyllä sivuja riittää. Sopivaa lomalukemista ja ensiapu niihin tilanteisiin, kun kaipaa jotakin oikeasti tasokasta.
EragonTheDragonrider avatar
Kuten monet sanoivat, perus lohikäärmefantasiaa. Tykkään lohikäärmeistä, joten pakkohan tämä oli lukea. Alku on hieman tylsä ja hidas, mutta lopussa juoni pääsee vauhtiin etkä voi noin vain lopettaa lukemista kesken. Ja kirjakin on hyvin pitkä. Ikävä kyllä elokuva yksinkertaistettiin, mikä saattaa ajaa lukijat pois kirjasta.
Matias G avatar
Hain pokkkaria lomalle kirjastosta,löysin tämän kirjan ja aloin lukea...kannattaa lukea
Dark Angel avatar
2.0
Tämä kirja ei oikein ollut mieleeni. Vaikka aloinkin lukemaan sitä mieli avoinna, kävi monimutkaiset sanat vähän päähäni ja luin vain pakosta kirjan loppuun. Tämä taitaakin jäädä viimeiseksi tästä sarjasta, sillä elokuvan katsottuani olin vain vielä sekaisemmin koko jutusta. Mutta silti Eragon ja Saphira ovat mielestäni hyvä pari :D
kissafani avatar
Ei nyt vaan oikein ole minun makuuni sopiva.
Valjus avatar
Ihan kelpaavaa perusfantasiaa. Juonikin oli ihan hyvä ottaen huomioon kirjailijan iän. Suosittelen kaikkia fantasian ystäviä ehdottomasti lukemaan kirjan, sillä Eragon on kokemisen arvoinen seikkailu.
Elyon avatar
Mulle tuli tästä jostain syystä mieleen Viisikot. Paljon parempana ja fantasiasävytteisempänä vain. Tunnelma on jotenkin sama, tai siis kirjasta tuli mulle samat fiilikset kuin Viisikoista joskus kakkosella. Tarina oli hienosti kirjoitettu, ja mielestäni tämä on yksi parhaista lohikäärmekirjoista. Ainoastaan Saphiran ja Eragonin välit jotenkin vaivasivat. Juttelu oli liian tiivistä, kun ottaa huomioon että siinä oli ihminen ja lohikäärme, ei ihminen ja ihminen eikä lohikäärme ja lohikäärme.
The Fantasy avatar
Perus lohikäärmefantasiaa. Kirja oli sinänsä hyvä, sinänsä huono. Kuten tintti mainitsikin: ''Kirjan juoni ei ollut mitenkään hätkähdyttävä, aivan perusfantasiaa. Köyhä maalaispoika saa tietää omaavansa yliluonnollisia kykyjä on jo vähän liiankin käytetty aihe, eikä tämä kirja tarjonnut siihen mitään uutta.'' Minä ole erimieltä tuosta ettei Eragon tarjonnut mitään uutta. Kirjassa oli muutamia hauskoja kohtauksia ja taistelut hyviä, mutta Saphira ei ollut kovin ... (lisää)
Swilf avatar
Kirja oli hidasta luettavva sen paksuuden takia. Alku oli odotettua tylsempi paitsi Razazien hyökkäys carvahalliin. Taistelut kirjassa olivat kaikista kivoimpia. joskus kun ihminen kuoli tuli itku silmään. Pitkästyttävää kirjassa oli taistelujen suunnitelu ja parantelu. Muuten kirja oli hyvää perusfantasiaa. Annoin kirjalle neljä tähteä, koska välillä juoni oli töksähtelevää. Välillä tuli mieleen taru sormusten herra. Kannnattaa lukea todella hyvä kirja.
Jehudiel avatar
Eragon on perusfantasiaa, niinkuin tintti sanoi, mutta minun mielestäni varsin hyvää sellaista. Paolini on selvästi käyttänyt tovin jos toisenkin Alagaësiaa luodessaan, kielet, vuoristot, maat ja se kaikki on vienyt varmasti aikaa. Peruselementit ovat mukana: lohikäärmeet, haltiat, kääpiöt ja maalaispoika, joka joutuu lähtemään kotilandelta. Mutta matkakertomus ja loppubattle olivat ekaa kertaa lukiessani hyviä, ja kyllä tämä kirja minun vaatimukseni täyttää luettavasta fantasiasta.
Uusin jäsen: Inex