Hurmio

Julkaistu: 1983 (Kirjayhtymä)
Alkuperäinen nimi: Bliss
Tyylit: mainstream, maaginen realismi
Avainsanat: elokuva

Alkuteos ilmestynyt 1981. Suomentanut Matti Kannosto. Sidottu, kansipaperi.

New South Wales Premier's Literary Award for Christina Stead Prize for Fiction 1982, Miles Franklin Literary Award 1981.

Menevä mainosmies Harry Joy saa infarktin, luulee kuolleensa, mutta herää henkiin sydänleikkauksen jälkeen.

Toivuttuaan tarpeeksi Harry päättää antaa potkut koko kaupalliselle roskalle, sille maailmalle, johon hänen uusi sydämensä ei enää sopeudu, sille maailmalle, joka näyttää hänen vaimonsa, lapsensa tai työtoverinsa kuin oudon draaman statisteina tai panttivankeina. Tämä ei ole kirja hurmiosta vaan itse asiassa helvetistä.

Mutta Harry Joyn on kuoltava kolmesti ennen kuin hän voi kokonaan vapautua mainontansa mustan magian taikapiiristä, jonka teho pohjimmiltaan on vain tietämättömyyden jatke.

Ironisen epätoivon tyylitaituri Peter Carey tulee Australiasta, länsimaisen kaupallisuuden erämaa-asemalta. Hän on kirjoittanut tämän romaaninsa sattuvaksi allegoriaksi tuhosta ja pelastuksesta, orgaanisista myrkyistä ja maanpäällisen alamaailman tappavasta hurmiosta.

(muokattu 28.12.2014)

Ilmestyskirjan tätiKuolematon ja muita novellejaHevosen tajuMuurahaispuuHammasrattaat
Mopsax :D
Uusin jäsen: Mopsax :D