Varjoa vailla - Adalbert von Chamisso

Alkuteos ilmestynyt 1814.

1. laitos. Pietari Schlemihl'in eriskummalliset elämänvaiheet. K. F. Kivekäs, 1902. Nuorten kirjasto 12.
2. laitos: Pietari Schlemihl'in kummalliset elämänvaiheet. Luukkonen ja kumpp., 1904. Suomentanut J. Säilä (Judén).
3. laitos: Varjoa vailla: Peter Schlemihlin ihmeellinen tarina. Karisto, 1945. Suomentanut ja johdannolla varustanut Hemminki Karjalainen. Kuvittanut Simon. Kariston klassillinen kirjasto 52. 2. painos: Karisto, 1991.

Allegorinen kertomus Peter Schlemihlistä, joka myi oman varjonsa ja sai Fortunatuksen onnenkukkaron, mistä kulta ei loppunut ammentamallakaan. Kun ihminen on varjoa vailla, häneltä puuttuu jotain ihmiselle olennaista, mitä hän kaipaa ja mitä kaikki maailman kultakaan ei voi korvata.

Albert von Chamisso kirjoitti teoksensa erään ystävänsä maatilalla Saksan vapaustaistelun vuosina 1813–15. Peter Schlemihlin kohtalosta on haettu yhtymäkohtia runoilijan omiin vaiheisiin, sillä alkujaan ranskalainen Chamisso oli kerran lausunut madame de Staëlille: »En tunne olevani missään paikallani. Olen Saksassa ranskalainen, Ranskassa saksalainen…».

Julkaistu: 1991
Kustantaja: Karisto