Herra Quin esittäytyy

Agatha Christie
Julkaistu: 1988 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: The Mysterious Mr. Quin
Tyylit: fantasia, novellikokoelma, jännitysrikoskirjallisuus

Alkuteos ilmestynyt 1930. Suomentanut Aulis Rantasen työryhmä. Sapo 314. Fantasia, rajatapaus.

Kaksitoista kovakuorista rikospähkinää Agatha Christien parhaalta luomiskaudelta. Sankareina salaperäinen herra Quin, jonka miltei yliluonnollisen terävät aivot ovat apuna mysteereitä selvitettäessä, sekä herra Satterthwaite, joka liikkuu sulavasti hienoissa seurapiireissä.

Herra Satterthwaite on sivistynyt poikamies ja suosittu kutsuvieras. Useimmiten juuri isäntiensä kodeissa hän törmääkin kiperiin ongelmiin – murhia, varkauksia, rakkausdraamoja joissa on kysymys elämästä ja kuolemasta… Vaikka hän taitavasti kerää tosiasiat ja johtolangat, lopullinen ratkaisu karttelee häntä, kunnes paikalle – aina yhtä yllättäen – ilmestyy herra Quin.

Herra Quin -jutut olivat Agatha Christien omia suosikkeja hänen yli sadan lyhyen rikostarinansa joukossa.

(muokattu 22.12.2014)

Pimeyden rakastaja (Mustan tikarin veljeskunta, #1)Ennustaja ei ole enkeliPeto (Mustan tikarin veljeskunta, #14)Minun rakastajani (Mustan tikarin veljeskunta, #8)Savujen maa
LordStenhammar
Uusin jäsen: Marko Kinnunen