Yksinäinen sormi: Painajaisia ja unikuvia 1

Stephen King
kauhu, novellikokoelma
Yksinäinen sormi: Painajaisia ja unikuvia 1 (Painajaisia ja unikuvia #1) - Stephen King7.46

Alkuteos ilmestynyt 1993. Suomentaneet Heikki Kaskimies (sivut 9–280) ja Heikki Karjalainen (sivut 281–435; neljä viimeistä novellia). Päällys: Heikki Kalliomaa. Kuvamanipulaation kuva: Fennopress Oy / Simon D. Warren.

Sisällys: Esipuhe ja 12 novellia (alkupuoli teoksesta Nightmares and Dreamscapes, kokoelmaan ei ole merkitty alkuperäisnovellien nimiä eikä julkaisuvuosia):

• Dolanin Cadillac (Dolan's Cadillac, 1989)
  • Koko sotkun loppu (The End of the Whole Mess, 1986)
  • Kärsikää, pikku piltit (Suffer the Little Children, 1972)
  • Yölentäjä (The Night Flier, 1988)
  • Pappa (Popsy, 1987)
  • Siihen kasvaa kiinni (It Grows on You, 1982)
  • Jättihampaat (Chattery Teeth, 1992)
  • Omistus (Dedication, 1988)
  • Yksinäinen sormi (The Moving Finger, 1990)
  • Kumitossut (Sneakers, 1988)
  • Siellä on muuten helvetin hyvä bändi (You Know They Got a Hell of a Band, 1992)
  • Kotikonstein (Home Delivery, 1989)

Yksinäinen sormi pistää esiin pesualtaan viemäristä. Tekohampaat päättävät itse, mitä ryhtyvät pureskelemaan. Newyorkilaisessa miestenhuoneessa on kumitossut, joiden päälle istahtavat kärpäset kuolevat. Nevadan autiomaa nielaisee kokonaisen Cadillacin. Uuden-Englannin lentokentillä vierailee öiseen aikaan outo lentäjä. Mitä tämä kaikki merkitsee?

Mitäpä muutakaan kuin että Stephen King on täällä taas. Tässä kirjassa julkaistaan suomeksi ensimmäiset 12 hirvittävää ja kiehtovaa tarinaa kokoelmasta, jota kirjailija itse luonnehtii "epätasaiseksi Aladdinin luolaksi". Kertomuksessa toisensa jälkeen hän vie lukijat paikkoihin joissa he eivät ole ennen olleet. He ehkä kärsivät vähän unettomuudesta, mutta King näkee unia heidän puolestaan.

"King-riippuvaiset, älkää pelätkö – hän on elossa." – Kirkus Reviews

Keskustelua: Stephen King :: viestejä 225 kpl

Black Friday: Adlibris tarjoaa 10% alennuksen kirjoista koodilla BLACK21 (voimassa 28.11.2021 saakka)

Julkaistu: 1999
Arvosanoja: 46
Muokattu: helmikuu 27, 2016

Painajaisia ja unikuvia -kirjasarja

Yksinäinen sormi: Painajaisia ja unikuvia 1 (Painajaisia ja unikuvia #1)7.46
Anteeksi, oikea numero: Painajaisia ja unikuvia 2 (Painajaisia ja unikuvia #2)7.20

Kirja-arvioita

7/10 |
kesäkuu 04, 2017
Painajaisia ja unikuvia-kokonaisuuden ensimmäinen osa on Kingille hyvin tyypillistä, tasaisen vahvaa novellijälkeä, kuitenkaan mitään erityisiä kohokohtia, mutta toisaalta taas myöskään varsinaisia floppeja sisältämättä. Jos kuitenkin ...
8/10 |
toukokuu 24, 2017
Kirjan novellit vaan parani loppua kohden. Parhaita stooreja olivat mielestäni Siihen Kasvaa Kiinni, Omistus, Siellä on muuten Helvetin hyvä bändi ja Kotikonstein. Taattua King-laatua koko teos, mutta pari vähän heikompaa stooria laski pisteet neloseen.