Yksinäinen sormi: Painajaisia ja unikuvia 1 (Painajaisia ja unikuvia, #1)

Yksinäinen sormi: Painajaisia ja unikuvia 1

Stephen King
Julkaistu: 1999 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Nightmares and Dreamscapes
Tyylit: kauhu, novellikokoelma

Alkuteos ilmestynyt 1993. Suomentaneet Heikki Kaskimies (sivut 9–280) ja Heikki Karjalainen (sivut 281–435; neljä viimeistä novellia). Päällys: Heikki Kalliomaa. Kuvamanipulaation kuva: Fennopress Oy / Simon D. Warren.

Sisällys: Esipuhe ja 12 novellia (alkupuoli teoksesta Nightmares and Dreamscapes, kokoelmaan ei ole merkitty alkuperäisnovellien nimiä eikä julkaisuvuosia):

• Dolanin Cadillac (Dolan's Cadillac, 1989)
  • Koko sotkun loppu (The End of the Whole Mess, 1986)
  • Kärsikää, pikku piltit (Suffer the Little Children, 1972)
  • Yölentäjä (The Night Flier, 1988)
  • Pappa (Popsy, 1987)
  • Siihen kasvaa kiinni (It Grows on You, 1982)
  • Jättihampaat (Chattery Teeth, 1992)
  • Omistus (Dedication, 1988)
  • Yksinäinen sormi (The Moving Finger, 1990)
  • Kumitossut (Sneakers, 1988)
  • Siellä on muuten helvetin hyvä bändi (You Know They Got a Hell of a Band, 1992)
  • Kotikonstein (Home Delivery, 1989)

Yksinäinen sormi pistää esiin pesualtaan viemäristä. Tekohampaat päättävät itse, mitä ryhtyvät pureskelemaan. Newyorkilaisessa miestenhuoneessa on kumitossut, joiden päälle istahtavat kärpäset kuolevat. Nevadan autiomaa nielaisee kokonaisen Cadillacin. Uuden-Englannin lentokentillä vierailee öiseen aikaan outo lentäjä. Mitä tämä kaikki merkitsee?

Mitäpä muutakaan kuin että Stephen King on täällä taas. Tässä kirjassa julkaistaan suomeksi ensimmäiset 12 hirvittävää ja kiehtovaa tarinaa kokoelmasta, jota kirjailija itse luonnehtii "epätasaiseksi Aladdinin luolaksi". Kertomuksessa toisensa jälkeen hän vie lukijat paikkoihin joissa he eivät ole ennen olleet. He ehkä kärsivät vähän unettomuudesta, mutta King näkee unia heidän puolestaan.

"King-riippuvaiset, älkää pelätkö – hän on elossa." – Kirkus Reviews

(muokattu 27.02.2016)

Kuun pimeä puoliAmerikan vampyyri (Amerikan vampyyri, #1)Sata kummaa kertomusta (Kuoriaiskirjat, #7)Friikkisirkus (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #1)Hautausmaan kauhu ja muita kertomuksia (H. P. Lovecraftin kootut teokset, #4)

Cliffer666 avatar
3.5

Painajaisia ja unikuvia-kokonaisuuden ensimmäinen osa on Kingille hyvin tyypillistä, tasaisen vahvaa novellijälkeä, kuitenkaan mitään erityisiä kohokohtia, mutta toisaalta taas myöskään varsinaisia floppeja sisältämättä. Jos kuitenkin pakko olisi hieman eritellä tarinoita ja nostaa esille joitain, jäi itselleni paras maku "Siellä on muuten helvetin hyvä bändi"-, sekä toisaalta "Dolanin Cadillac"-novelleista. Vaikea näitä on, tai toisaalta turhakin ruveta sen enempää järjestelemään, jälleen yksi perusvarmaa kauraa oleva nippu novelleja, Kingille hyvin tavanomaisella tyylillä.

Traeg avatar

Kirjan novellit vaan parani loppua kohden. Parhaita stooreja olivat mielestäni Siihen Kasvaa Kiinni, Omistus, Siellä on muuten Helvetin hyvä bändi ja Kotikonstein. Taattua King-laatua koko teos, mutta pari vähän heikompaa stooria laski pisteet neloseen.

Uusin jäsen: Eetu