Belgarath – Velhon tarina (Belgarionin ja Mallorean tarujen liitteet, #1)

Belgarath – Velhon tarina

David & Leigh Eddings
Julkaistu: 1997 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: Belgarath the Sorcerer
Tyylit: fantasiakorkea fantasia
Avainsanat: portti-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1995. Suomentanut Tarmo Haarala. Kartat: Christine Levis & Shelly Shapiro. Etulehden kartat: Larry Schwinger. Päällyksen kuva: Laurence Schwinger.

1. laitos 1997. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 2000.
2. laitos 2005. Nidottu.

Portti-palkinto 1998 (käännösteokset, lehden lukijaäänestys).

Odotus on ohi! Tässä on Belgarath-velhon elämäntarina ja hänen kertomuksensa mahtavasta taistelusta, joka käytiin ennen Belgarionin ja Mallorean tarujen tapahtumia.

Vuosituhantinen sota sai lopulta päätöksensä, ja Kohtalo alkoi kulkea kulkuaan. Vain yksi ihminen jäi kertomaan noista lähes unohdetuista ajoista, jolloin jumalat vielä kulkivat maan päällä neuvoen ja lohduttaen kuolevaisia lapsiaan. Vain yksi ihminen tiesi koko totuuden siitä, miten paha Torak-jumala varasti Aldurin Kiven ja pirstoi maailman saattaen niin jumalat kuin ihmisetkin sodan helvettiin. Jäljelle jäi vain yksi ihminen, joka tunsi koko hirvittävän tarinan.

Tuo historian yksinäinen todistaja tunnettiin kautta maailman. Häntä kutsuttiin Patriarkaksi, Vanhaksi sudeksi – Belgarath-velhoksi. Hän oli ollut osa historiaa sen ensi hetkistä lähtien.

Hän, joka myöhemmin tultiin tuntemaan velhona, syntyi vähäpätöisessä Garan kylässä kauan ennen kuin kamppailu Kivestä sai alkunsa. Nuorukaisena hän lähti vaeltamaan avaraan maailmaan – ja lopulta hänen tiensä vei palvelemaan jumalaa. Seurasi työn ja opiskelun vuosia, jotka muokkasivat nuorukaisesta miehen ja miehestä aikanaan suuren ennustuksen välikappaleen.

Tämä kirja kertoo hänen tarinansa täydellisenä: pitkästä kamppailusta, joka jakoi maailman kahtia, sekä siitä, miten Aldur-jumala seuraajineen uurasti saadakseen Kohtalon valitsemaan oikean tien. Se oli valtaisa hanke, joka jatkui yli aikakausien. Historioitsijat kertovat siitä kronikoissaan, joiden johtohahmoksi kohoaa mahtava Belgarath-velho. Hänen antaumuksellinen palveluksensa Aldurin Kiven hyväksi jatkui halki menetyksen, kamppailun ja lopulta voittoa kajahtelevien vuosisatojen.

David Eddings on yhdistänyt voimansa vaimonsa ja pitkäaikaisen työtoverinsa Leigh'n kanssa tässä muhkeassa fantasiaseikkailussa, joka on saaga ihmisten, kuninkaiden ja jumalien seitsentuhatvuotisesta sodasta, oudosta kohtalosta ja ennustuksesta, jonka täytyi käydä toteen.

Tervetuloa takaisin aikaan ennen Belgarionin ja Mallorean tarua...

(muokattu 05.09.2018)

Käärmeiden kaupunkiViimeinen valtakunta (Usvasyntyinen, #1)Lasipalatsi (Throne of Glass, #1)Haltiain verta (The Witcher – Noituri, #3)Mahti (Korpinkehät, #3)

Avery avatar
Pidin tästä kirjasta, koska siinä oli pääosassa yksi lempihenkilöistäni belgarionin tarusta. On kiinnostavaa tietää lisää tästä velhosta, josta ei kerrottu kovin paljoa aiemmin. Belgarath- velhon tarina on hauska, mutta myös koskettava, ja sopii kaikille. Kannattaa lukea. Arvosana: 9
Paronitar avatar
Aivan mahtava kirja, vaikka onkin hieman pitkähkö. Silloin tällöin tuli tippa linssiin, koska oli niin koskettavia kohtia. Hauskojakin kohtia riitti, ei siinä mitään. Suosittelen lämpimästi ihmisille, jotka pitivät Belgarionin ja Mallorean taruista.Arvosana 9,5 Voittaa nykyajan vampyyrituputukset. Huomautan vielä että kannattaa lukea tämä kirja ennen Polgara-velhottaren tarinaa, koska Polgara täydentää mukavasti tätä.Itse tein toisin
Ville Hankipohja avatar

Belgarathin tarina avaa kiehtovasti Belgarionin ja Mallorean tarujen mielenkiintoisimman henkilön taustat. Ikääntymättömän velhon tarina on erinomaisesti kerrottu miehen itsensä näkökulmasta, mikä antaa tarinalle mojovan annoksen persoollisuutta.

Suosittelen ehdottomasti lukemaan, jos Belgarath on ollut oma suosikki näissä sarjoissa (tai edes viiden parhaan joukossa).

Sparhawk avatar
Hyvää luettavaa Belgarionin ja Mallorean tarujen jälkeen jos maailmasta jäi jotain ns. kaivelemaan. Kirjoitusasussa selvästi häiritsi muutamat lapsekkaan oloiset lisäykset (Belgarathin kommentit) jotka toistivat jo itseäänkin. Ihan ok luettavaa silti. Itse luin Polgara velhottaren tarinan ennen Belgarath:n tarinaa ja pidin siitä enemmän siksi tälle vain kolme staraa kun Pol-täti sai 3,5. Kirjojen lukemisjärjestys ei minua haitanut.
punnort
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson