Anteeksi, oikea numero: Painajaisia ja unikuvia 2 (Painajaisia ja unikuvia, #2)

Anteeksi, oikea numero: Painajaisia ja unikuvia 2

Stephen King
Julkaistu: 2000 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Nightmares and Dreamscapes
Tyylit: kauhu, novellikokoelma

Nightmares and Dreamscapes -kirjan loppupuoli, alkuteos ilmestynyt 1993. Suomentanut Heikki Karjalainen. Baseball-asiantuntija Kari Kokko. Päällys: Heikki Kalliomaa. Kuvamanipulaation kuva: Fennopress Oy. Sidottu, kansipaperi. Kauhu.

Sisältää 11 novellia, runon ja artikkelin. Kokoelmaan ei ole merkitty alkuperäisnovellien nimiä eikä julkaisuvuosia:

• Sadekausi (Rainy Season, 1989)
  • Uljas ratsuni (My Pretty Pony, 1988, tähän kokoelmaan sisältyvä uudistettu versio 1993)
  • Anteeksi, oikea numero (Sorry, Right Number, 1993)
  • Kello kymmenen ihmiset (The Ten O'Clock People, 1993)
  • Esikaupunkielämää (Crouch End, 1980)
  • Talo Vaahterakadulla (The House on Maple Street, 1993)
  • Viides neljännes (The Fifth Quarter, 1972, alunperin salanimellä John Swithen)
  • Tohtorin tapaus (The Doctor's Case, 1987)
  • Umneyn viimeinen juttu (Umney's Last Case, 1993)
  • Katse pallossa (Head Down, 1990)
  • Brooklynin elokuu (Brooklyn August, 1993, runo)
  • Huomautukset (Notes, 1993)
  • Kerjäläinen ja timantti (The Beggar and the Diamond, 1993)

Nuoripari eksyy Mainen syrjäkulmille, missä sataa lihaa syöviä rupikonnia. Nainen saa puhelun itseltään tulevaisuudesta – varoituksen, mutta mistä? Lepakonkaltaiset hirviöt ovat ottaneet ihmishahmon – vain tupakoitsijat pystyvät tunnistamaan ne. Lontoon syrjäisessä poliisipiirissä on portti outoo maailmaan. Avaruusraketiksi muuntuva talo pelastaa lapset ahdingosta.

Tällaiset kertomukset ovat tuttua ja taattua Kingiä. Mutta tässä kokoelmassa hän näyttää itsestään vielä aivan uuden puolen: hän osaa kirjoittaa kuin ilmetty sir Arthur Conan Doyle tai Raymond Chandler. Kertomuskokoelmansa King viimeistelee valaisevilla ja mielenkiintoisilla selvityksillä kunkin tarinan alkuperästä.

”King, tämä mestarillinen silmänkääntäjä, kansoittaa kaiken proosansa, sekä lyhyen, että pitkän, todentuntuisilla henkilöillä. Tämän kokoelman teho tulee hänen kuumeisen mielikuvituksensa rikkaudesta – hän ei kerta kaikkiaan voi lakata keksimästä juonia jotka tempaavat mukaansa.” – Publishers Weekly

(muokattu 01.04.2015)

Friikkisirkus (Darren Shanin tarina (sarjakuva), #1)Kuun pimeä puoliThe Walking Dead: Neljäs kirja (The Walking Dead, #4)Keltainen kuningasLeväluhta

Cliffer666 avatar
3.5

Pitkälti olen pakotettu toistamaan itseäni, mitä tulee tämän Painajaisia ja unikuvia-kokonaisuuden toiseen osaan.  Tarkoitan siis niitä sanoja, joita kirjoitin ensimmäisen osan arviooni. Tämän toisen puoliskon tarinat noudattavat hyvin paljon sitä samaa "tyypillistä Kingimäisyyttä", mitä tulee ensimmäiseenkin puoliskoon, niin tyyliltään kuin tasoltaankin. Silti, kuten näissä novellikokoelma-arvioissani olen tykännyt tehdä, niin tälläkin kertaa nostan jotain erikseen ... (lisää)

Emelie avatar

Hyvin epätasalaatuinen novellikokoelma Kingiltä. King tuppaa aina romaaneissaan kertoilemaan vähän sitä sun tätä, jolloin tarinasta tullee pitkä ja tylsistyttävä. Olin toivonut, että novellimuoto olisi rajoittanut tätä Kingin ominaisuutta, mutta ei. Ei niissä nyt kaikissa laverreltu, mutta ihan liikaa kaikesta huolimatta. Parhain novelli oli kirjan nimikkonovelli Anteeksi, oikea numero. Siinä oli hyvä fiilis ja se oli paikoitellen jopa pelottavakin. ... (lisää)

HourglassEyes, Alkemisti, Vampire83, NoctilucA, Eija, Pakkis
Uusin jäsen: ArunaK