Tähtisumua

Julkaistu: 2000 (Otava)
Alkuperäinen nimi: Stardust
Tyylit: fantasia
Avainsanat: 1800-luku, elokuva, keijut, mythopoeic-palkinto

Alkuteos ilmestynyt 1998. Suomentanut Mika Kivimäki. Kansi: Heikki Kalliomaa. Alkuperäisen kirjan ensimmäisessä laitoksessa oli kuvituksena lukuisia Charles Vessin akvarelleja, mutta suomennoksesta ne puuttuvat.

1. laitos: Otava, 2000. Otavan fantasiaromaani. Sidottu.
2. laitos: Otava, 2004. Seven. Nidottu.
3. laitos: Otava, 2007. Elokuvakansi. Nidottu.

Mythopoeic-palkinto 1999, Alex-palkinto 2000. Toinen sija Locus-palkintoäänestyksessä (fantasiaromaanit) 1999.

Kiehtova kertomus nuoresta miehestä, joka lupaa noutaa rakastetulleen taivaalta pudonneen tähden

Englannin maaseudulla uinuvaa kylää ympäröi Muuri, joka estää pääsyn toisella puolella olevaan haltioiden maahan.

Erään harvinaisen lemmenyön tuloksena syntyy kuitenkin Tristran Thorn, keijukaisnaisen ja ihmismiehen poika.

Tristranin kohtalona on rakastua kylän etäiseen ja kylmään kaunottareen. Valittunsa sydämen voittaakseen Tristan lupaa noutaa rakastetulleen taivaalta pudonneen tähden – ja lähtee haltioiden merkilliseen ja pelottavaan maahan sitä etsimään.

Tristran ei kuitenkaan ole ainoa, joka havittelee ihmeellisen hohtavaa ja oikukasta aarretta...

”Täysiverinen satu, joka ei katso lukijan ikää. Harva kirja jaksaa muistuttaa yhtä kauniisti, mitä eläminen lopulta tarkoittaa.” – Aamulehti

”Lumoava fantasiakirjallisuuden klassikko.” – Tähtivaeltaja

(muokattu 21.08.2016)

Kesytön (Susiraja, #1)Gregor ja salaisuuksien merkit (Alismaan tarinat, #4)Lumottu taikasauva (Tarinoita Keijupoukamasta, #2)Unohtunut maaHellsing 10 (Hellsing, #10)

Dark Clark avatar
Tähtisumua on romanttinen, sadunomainen tarina, joka kertoo nuoresta pojasta, joka lähtee hakemaan rakastetulleen haltiamaahan pudonnutta tähteä. Verrattuna mutkikkaisiin teorioihin rinnakkaistodellisuuksista Gaiman on toiminut sangen mutkattomasti; Haltiamaata ja Englantia erottaa toisistaan vain muuri. Jotenkin ainakin minulle jäi kuitenkin sellainen maku kielenpäähän, että maagisesta miljööstä olisi saanut paljon enemmän irti. Henkilöt olivat monipuolisia ja kummallisia. ... (lisää)
Varjolehti avatar
Gaiman on aikamme parhaita tarinankertojia ja juuri "Tähtisumussa" hänen satusedän taitonsa loistavat kirkkaimmillaan. Yksinkertaisen maalaispojan universaali rakkaustarina on helppo ottaa sydämeensä ja kantaa ikuisesti mukanaan. Se on sekä pientä että suurta, sekä kylmää että lämmintä - ristiriitaista kuin elämä.
CaliFe avatar
Kirja oli suoraan sanottuna aika vaisu verrattuna elokuvaan. Tristanin rakastettu Victoria jäi vähän etäiseksi, ja Myrskynpesän prinssit kuvattiin vain pervoina, jotka juoksivat kuninkaallisen rubiinin perässä. Tristan itse oli ihan ok, mutta Yvaine oli kirjassa ihan loistava, samoin elokuvassa. MUTTA elokuva vasta olikin elämys. Miksi hitossa sitä ei ole mainostettu enemmän Suomessa? Kapteeni Shakespeare (Robert De Niro) oli mainio, ja leffa naurattaa vieläkin. Myös noitasiskokset ... (lisää)
Thialfi avatar
Tämän teoksen arvostelua haittaa teoksen huono suomenkielinen toteutus. Kuvitus on jätetty pois, kansikuva sopisi johonkin nuortenkirjaan eikä suomennos täysin vakuuta. Kunpa voisimme palata asiaan, kun teos on ilmestynyt Charles Vessin kuvittamana ja Johanna Vainikainen-Uusitalon suomentamana. Satufantasiana kirja on hyvä, mutta tarinassa voisi olla enemmänkin särmää.
TheDarkMission avatar
Satuin näkemään kirjasta tehdyn leffaversion, ja nähdessäni kirjaston hyllyllä opuksen, jokin kloksahti sisälläni. Pidin leffasta ylimääräisestä huumorista huolimatta hyvin paljon, niinpä kirja jäi hieman latteaksi pettymykseksi. Vertaan väkisinkin kirjaa ja elokuvaa, ja lopputulokseni mukaan filmissä tapahtui enemmän ja nekin tapahtumat oli kuvattu mielenkiintoisesti. Ei niin, kirja oli hyvä. Oikein hyvä. Nopeasti luettava ja herkullinen, sadunomainen ja kauniin ... (lisää)
Dyn avatar
2.0
Symppis kirja, mutta ei silti iskenyt minuun. Joko suomennos on tehty turhan lapsenomaiseksi tai sitten varsinainen kerronta sortuu lässyttelyyn, mutta plörinäksi meni. Uskottavuus puuttuu.
Nafisan avatar

Luin Tähtisumua englanninkielisenä, Charles Vessin kuvittamana versiona. Lähes jokaisella sivulla olikin kuva, mikä korosti teoksen satumaisuutta. Kyseessä on kuitenkin satu aikuisille, ei perheen pienimmille. Suomennoksesta kuulemani negatiivisen palautteen vuoksi englanninkielinen versio tuntui siksikin paremmalta vaihtoehdolta.

Gaimanin erikoinen tyyli ja mielikuvituksensa rikkaus on tullut tutuksi aiemmin lukemastani teoksesta Coraline varjojen talossa. Olin kuullut ... (lisää)

LarZa avatar
3.5
Hyvä kirja, pitäis lukee uudestaan!
Selene avatar
Katsoin ensin tästä tehdyn elokuva, ja mielestäni se oli aivan loistava. Myöhemmin sain käsiini myös kirjan, johon tämä elokuva perustuu, ja täytyy sanoa, että pidin elokuvasta enemmän. Yleensä se on aina toisin päin... Kirja oli ihan hyvä ja mukavaa luettavaa, muttei silti mitenkään erityinen tai säväyttävä. Ihan kiva, muttei suosikkikirjojani.
Reta Anna Maria avatar
Muistan nähneeni ensiksi elokuvan, josta pidin aivan mielettömästi, ja josta pidän edelleenkin. Kun luin kirjan, tarina tuntui kuihtuvan kasaan. Niissä kohdissa, missä kirja aina toimii paremmin kun elokuva, Tähtisumua oli oikein loistava, mutta loppuratkaisu oli mielestäni todella laimea. Kirja alkaa tosi hyvin ja maailman on kiinnostava, joten lopetus jäi häiritsemään.
Uusin jäsen: Kati Piehl