Alkuteos ilmestynyt 1997.

1. laitos: Musta torni IV: Velho (The Dark Tower IV: Wizard and Glass). Book Studio, 1998. Suomentanut Kari Salminen. Sidottu, kansipaperi.
2. laitos: Tammi, 2005. Suomentanut Kari Salminen. Kuvitus: Dave McKean. Sidottu.

Locus-palkintoehdokas (fantasiakirjat) 1998.

Roland ja hänen seurueensa, Eddie, Susannah, Jake sekä mäyriäinen nimeltä Oi, pelastuvat täpärästi maailmasta toiseen, mutta joutuvat samalla poikkeamaan Säteen polulta. Vaikka Musta torni on kaikissa maailmoissa, sen luokse ei kaikkialta pääse. Heidän on siis löydettävä polku uudelleen.

Taukopaikalla, leiritulen ääressä Roland kertoo tarinansa, joka valottaa sitä mistä hän on tullut ja miksi hänen on jatkettava kulkuaan. Menneisyyden tärkeisiin henkilöihin kuuluu Susan Delgado, Rolandin ensirakkaus.

Arvona kirjalle

Arvosanoja: 136
Tietoja päivitetty 02.03.2016

Kirja-arvioita

10/10 tintti89 (25.11.2007)
Kirjan juoni poikkesi hieman sarjan edellisistä osista. Tässä osassa pääsee tutustumaan revolverimies Rolandin menneisyyteen, tarkemmin sanottuna hieman alle vuoteen hänen nuoruudestaan. King on osannut kirjoittaa tekstistä erittäin ... Lue lisää
7/10 LongWalk (30.05.2018)

Tarina jatkuu loogisena. Itseäni hieman ärsytti wanhojen tapahtumien, siis ennen ensimmäisen kirjan alkua tapahtuneiden asioiden kertaaminen. Olisin halunnut jatkaa suoraan kohti tornia, mutta tarina meni hyvin.

Lue lisää
9/10 Cliffer666 (05.10.2017)

Tämä neljäs osa poikkeaa monellakin tapaa Musta torni-sarjan muista romaaneista (osat I-III ja V-VII). Ensinnäkin itse tarinan pääjuoni (Rolandin ja hänen ka-tet:insa eeppinen ja kohtalokas matka kohti Mustaa tornia) ei juurikaan etene, ... Lue lisää

9/10 Nokka10 (26.04.2015)
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ] Lue lisää