Palkkionmetsästäjä (Jalavan SciFi-sarja, #16)

Palkkionmetsästäjä

Philip K. Dick
Julkaistu: 1989 (Jalava)
Alkuperäinen nimi: Do Androids Dream of Electric Sheep?
Tyylit: scifidystopia
Avainsanat: elokuva, portti-palkinto, ydinsota

Kansinimike: Palkkionmetsästäjä – Blade Runner. Alkuteos ilmestynyt 1968. Suomentanut Kari Nenonen. Kansi: Jari Rasi. Nidottu.

Portti-palkinto 1990 (käännösteokset, lehden lukijaäänestys).

Rick Deckardin tehtävänä on metsästää karanneita androideja, keinotekoisia ihmisiä. Niiden erottaminen oikeista ihmisistä on vaikeaa ja ne eivät halua joutua palkkionmetsästäjien tuhottaviksi.

Deckard on aikaisemmin tuhonnut androidit liikoja kyselemättä, mutta palkkionmetsästäjällekin voi tulla tunnonvaivoja...

Philip K. Dick oli eräs aikamme arvostetuimmista tieteiskirjailijoista. Hän sai Hugo-palkinnon v. 1983. Palkkionmetsästäjä on hänen tunnetuin romaaninsa, jonka pohjalta on tehty menestyselokuva Blade Runner.

(muokattu 27.02.2015)

RajallaSiilo (Siilon saaga, #1)Poltettu maa (Maze Runner, #2)Ainoa (Valinta-sarja, #3)Yhä sininen taivas (Paljaan taivaan alla, #3)

Emelie avatar

Romaanin suomennettu nimi on hyvin tarinaa kuvaava, suorastaan alleviivaava, mutta minusta alkuperäinen, englanninkielinen nimi on paljon herkullisempi, paljon filosofisempi ja paljon enemmän ajatuksia herättävämpi. Tarina ei ollut (yllättävästi) kovinkaan hankala juoneltaan tai kerronnaltaan, niin kuin jotkut Dickin romaanit joskus ovat. Minun oli kyllä aluksi vaikea päästä tarinan fiilikseen kiinni, koska minun oli hankala päästää irti siitä, että andoidit eivät tässä ... (lisää)

Eija avatar
Päähenkilö on palkkionmetsästäjä, joka etsii ja ”poistaa” muilta planeetoilta karanneita ihmisen kaltaisia androideja. Maa on saastunut, elävät eläimet ovat harvinaisia ja haluttuja koteihin. Saaste vaikuttaa ihmisiin mm. turmellen heidän aivojaan. Lisäksi on empatiaan pohjautuva Mercerin uskonto ja mielialaan vaikuttavia vekottimia ym. Kirja on omaperäinen, kekseliäs ja hulvattoman mielikuvituksellinen. Kirjan pohjalta tehty elokuva Blade Runner noudattaa kirjan juonta vain löyhästi.
Uusin jäsen: Essi Loponen