Haamulinna: Aineistohistoriallinen tutkimus Englannin kauhuromantiikasta

@ Eino Railo
Haamulinna: Aineistohistoriallinen tutkimus Englannin kauhuromantiikasta - Eino Railo 8.18   17

Uusi painos: Nysalor-kustannus, 2019. Toimittanut Matti Järvinen. Sidottu.

Sisältö: Haamulinna. Matthew Gregory Lewis. Haamulinnan kuvan myöhemmät kehitysvaiheet. Rikollinen munkki. Vaeltava juutalainen ja ikuisesti jatkuvan elämän ongelma. Byronilainen sankari. Haamut ja demoniset olennot. Sukurutsaus ja romanttinen erotiikka. Nuori sankari ja sankaritar sekä muita henkilökuvia. Muita aiheita. Jännitys ja kauhu.

Haamulinna on Eino Railon väitöskirjatutkimus, joka käsittelee englantilaista kauhuromantiikkaa eli gotiikkaa. Sen painopiste on 1700- ja 1800-luvulla, mutta Railo peilaa teoksia myös niitä edeltäneeseen kirjallisuuteen, esimerkiksi Shakespeareen, jonka näytelmissä oli paljon myöhemmin kauhuromantiikan hyödyntämiä piirteitä. Railo tarkastelee lisäksi englantilaisen kauhuromantiikan suhdetta Saksan ja muun mannermaan kirjallisuuteen.

Alun perin vuonna 1925 ilmestynyt väitöskirja julkaistaan nyt uutena painoksena. Se tarjoaa suomalaiselle lukijalle kiinnostavan katsauksen englantilaiseen kauhuromantiikkaan ja sen kirjailijoihin, joita ovat esimerkiksi Horace Walpole, Clara Reeve, Ann Radcliffe, M. G. Lewis, Walter Scott ja Charles Maturin. Monet teokset ovat yhä suomentamatta, mutta tässä uudessa painoksessa on mukana lista sekä vanhoista että uusista suomennoksista, jotta lukija voi perehtyä niihin itse.

Omassa kirjahyllyssäni

Kirja julkaistu 1925 (Kirja)
Tietoja muokattu kesäkuu 19, 2019
Muita teoksia kirjailijalta Eino Railo
Kynällä ja kiväärillä: ”Sissin” pakinoita itsenäisyys- ja vapaustaistelumme ajalta 8.12   16