Kiinan keisarin lentävä hevonen

Irja Rane
Julkaistu: 1985 (WSOY)
Tyylit: fantasiasatufantasia, lapset
Avainsanat: kotimainen

Etukannen kuva: Petri Holm. Sidottu.

Kaukana Mongoliassa, missä taivas ja maa kohtaavat, asuu pieni orpopoika Kuu. Hän on kiivaan ja kiukkuisen heimopäällikkö Atlarin telttaorja.

Eräänä päivänä Kuu karkaa. Hän tapaa puhuvan Valkoisen Hevosen. Yhdessä he suuntaavat kohti Kiinaa, Kiellettyyn Kaupunkiin, suoraan Keisarin palatsiin. Sinne takaa pääsyn Kultainen laatta, jonka Keisari itse on antanut Valkoiselle hevoselle.

Keisari antaa Kuulle tehtäväksi tuoda keskikesän juhlaan kolme lahjaa, joilla maaherra taivutetaan suopeaksi.

Kuu ja Valkoinen Hevonen joutuvat lahjoja etsiessään huimiin seikkailuihin. Kuu pääsee hädin tuskin livahtamaan vuoristokarhun hampaista, joutuu Azaleavirran pyörteisiin, jotka viimein soluttavat veneen lempeään tyveneen Viheriään järveen ja Jin-Kun hoiviin. Vuorta ylittäessään poika on syöksyä syvään rotkoon, mutta Valkoisen hevosen häntäjouhista punottu taikalanka tuo pelastuksen, ja yhtäkkiä Kuu onkin Alati Kasvavan Kukan ääressä. Siinä yksi Keisarin tärkeistä lahjoista!

Matka jatkuu, tehtävä ei ole helppo, ja aika käy vähiin...

muokattu 01.11.2015

Vedeeran taru (Vedeera, #1)Tutkimattomilla vesillä (Hukkuneiden laakso, #1)MörkövahtiAlice PeilintakamaassaNeiti Kymenen ihmeellinen talo
Thialfi, Pisania, User Kakka
Uusin jäsen: User Kakka