Mars on meidän

Philip K. Dick
Julkaistu: 1993 (WSOY)
Alkuperäinen nimi: Martian Time-Slip
Tyylit: scifi

Alkuteos ilmestynyt 1964. Suomentanut Matti Rosvall. Kannen kuva: Jukka Murtosaari. Nidottu.

Mars on meidän on yksi Philip K. Dickin varhaistuotannon mestariteoksista. Romaanin tapahtumat sijoittuvat Marsissa sijaitsevaan siirtokuntaan, jonka asukkaiden pelkoja ja arkisia tavoitteita Dick kuvaa elävästi karuja olosuhteita vasten.

Elämä vain osittain asutetulla Marsilla ei ole helppoa: sivistyksen verkko äärimmäisen erämaan yllä on kovin ohut ja keinotekoinen. Asukkaiden selviytymisen apuna on poikkeavien lasten kodissa asuva poika, joka kykenee sekä näkemään menneisyyteen ja tulevaisuuteen että manipuloimaan niiden tapahtumia. Poikaa tarvitaan myös silloin kun Arnie Kott lähetetään menneisyyteen ehkäisemään planeetalle saapuvan maakeinottelijan liiketoimet.

Mars on meidän on mustan huumorin terästämä kuvaus avaruuden uudisasukkaista. Dick on luonut planeetasta oman maailmansa, jolla ei ole mitään tekemistä Bradburyn ja Burroughsin Marsien kanssa.

muokattu 29.09.2012

Auringon ydinTuhat kerrosta: Korkeuksiin (Tuhat kerrosta, #3)Wayward Pines: Ei pakotietä (Wayward Pines, #1)Time Riders: Saalistajan aika (Time Riders, #2)Darlah: 172 tuntia Kuussa
LordStenhammar, Darkki, Anna Alaviuhkola, Salka
Uusin jäsen: Anna Alaviuhkola