Paholaisen eliksiirit (Kariston klassillinen kirjasto, #47)

Paholaisen eliksiirit

E. T. A. Hoffmann
Julkaistu: 1930 (Karisto)
Alkuperäinen nimi: Die Elixiere des Teufels
Käännetty englanniksi: The Devil's Elixirs
Tyylit: kauhugoottilainen kauhu

Alkuteos ilmestynyt 1815. Suomentanut Arnold Laurell.

1. painos: Karisto, 1930. Kariston klassillinen kirjasto 47.
2. painos: Karisto, 1989. Päällys: Markku Bussman. Sidottu.

Kuuluisan saksalaisen kauhuromantikon erikoislaatuinen tarina kertoo, miten paholainen saa hurskaan munkin valtaansa ja johdattaa hänet kauhistuttaviin tekoihin. Paholaisen eliksiiri saa munkki Medarduksen lähtemään maailmalle, missä uskomattomat seikkailut odottavat häntä.

Vuonna 1815 ilmestynyt teos on kauhuromaanien varhainen klassikko, josta ei puutu nokkelan mielikuvituksen luomia lennokkaita juonenkäänteitä.

muokattu 09.11.2018

Minä pelkään: Venäläistä kauhua ja mystiikkaa (Savukeitaan kauhuklassikot, #3)Linna on aina ollut kotimmeCarmilla ja muita kertomuksia (Savukeitaan kauhuklassikot, #1)SydäntorniÄänellä jonka kuulet: Spekulatiivisia novelleja sukupuolen moninaisuudesta

Eija avatar
Kirjoittanut
2.0
Paholaisen eliksiirit on kertomus hurskaan munkin lankeamisesta lihallisen himon valtaan ja hulluuteen murhanhimoineen ja näkyineen. Minä kertojana on munkki, joka kertoo oman tarinansa paholaisen riivaamana. Juoni on varsin yksioikoinen ja kirjassa ei loppujen lopuksi paljon tapahdu, koska samoja asioita pyöritellään eri kohtauksissa. Alkuun kerronnan vanhahtava tyyli vaati hieman totuttelua, mutta lukeminen alkoi pian sen suhteen sujua. Vaikka sivuja oli vain reilu 300, kirja oli ... (lisää)
Uusin jäsen: Ruska