Callan sudet (Musta torni, #5)

Callan sudet

Stephen King
Julkaistu: lokakuu 17, 2005 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: Wolves of the Calla
Tyylit: fantasiasynkkä fantasia
Avainsanat: tieteisfantasia, western

Alkuteos ilmestynyt 2003. Suomentanut Kari Salminen. Kuvitus ja kannen kuva: Bernie Wrightson. Kannen suunnittelu: Laura Lyytinen. Sidottu.

Stephen Kingin Musta torni -sarja on ainutlaatuisen laaja yhtenäinen kokonaisuus, jossa on aineksia niin fantasiasta, kauhusta kuin scifistäkin. King on luonut sarjaan taianomaisen tunnelman, joka imaisee lukijan mukaansa ja saa haluamaan jatkoa.

Revolverimies Roland ja hänen seuralaisensa jatkavat edelleen matkaansa kohti Mustaa tornia. He siirtyvät Keski-Maailman metsistä tielle, joka vie heidät rauhalliselle maanviljelijöiden asuttamalle rajaseudulle. Rauha on kuitenkin tilapäistä, sillä yhteisöä uhkaa suuri vaara: Callan sudet ovat kokoontumassa jälleen. Maanviljelijäyhteisö ei voi selviytyä ilman apuvoimia.

Roland ja kumppanit ovat kahden vaiheilla: toisaalta pitäisi jatkaa matkaa, toisaalta jäädä auttamaan pulassa olevia. He panevat kaikkensa peliin ja valmistautuvat kohtaamaan tuntemattoman vihollisen. Vaarat ovat moninaiset, sillä vastustaja on arvaamattoman viekas, mutta taistelu on käytävä Keski-Maailman tulevaisuuden vuoksi.

Stephen King on ollut kauhun kuningas jo parikymmentä vuotta. Hän on myös lahjakas ja työhönsä vakavasti suhtautuva kirjailija, meidän aikamme Mark Twain tai Charles Dickens, väittää Publishers Weeklyn kriitikko. Musta torni -sarjan neljä ensimmäistä kirjaa – Revolverimies, Kolme korttia pakasta, Joutomaa, Velho – ilmestyivät uusintapainoksina keväällä 2005. Callan sudet ilmestyy nyt ensimmäistä kertaa suomeksi.

(muokattu 06.05.2017)

Musta torni (Musta torni, #7)Kolme korttia pakasta (Musta torni, #2)Musta torni I–IIIJoutomaa (Musta torni, #3)Velho (Musta torni, #4)

Nenive avatar
Yllättävän hyvä ollakseen melkein pelkkää odottelua. Siinä odotellessa kyllä ehti tapahtumaan yhtä sun toista. Torni lähenee ja koko tarina menee entistä hullummaksi. Minä kuitenkin tykkäsin. Kingiä on joskus kiva lukea senkin tähden, että sitä tuntee itsensä huomattavasti vähemmän hulluksi kuin noiden kirjojen kirjoittajan täytyy olla.
Pate64 avatar
4.5
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
LongWalk avatar

Ihan kirjan alussa ei vielä tajua että Callan Sudet on melkeimpä yksi yksittäinen oma tarinansa keskellä varsinaista pääjuonta, mikä se Musta torni sitten onkaan. Vasta tarinan loppu sitoo kirjan kunnolla pääjuoneen. Piristävä tarina matkalla tornia kohti

Cliffer666 avatar
4.5

Kahden edellisen osan ollessa lähes yksinomaan pelkkää takaumaa, - eeppinen ja intensiivinen Velho, järkälemäinen eepos, sekä Kingin myöhemmin kirjoittama pienehkö lisäosa tarinalle, eräänlainen ylimääräinen välipala faneille - niin tässä viidennessä osassa palataan takaisin Säteen polulle ja tuolle Rolandin ja kumppanien muodostaman ka-tet:in yhä mahtipontisempiin mittasuhteisiin kasvavalle ja kaikkien kannalta jollain tapaa kohtalokkaalle matkalle kohti mystistä Mustaa ... (lisää)

Nokka10 avatar
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
Jussi avatar
Callan sudet oli ihan kelvollista luettavaa, kyllä sille uskaltaa kolme tähteä antaa. Suurin ongelma minulla oli siinä, etten enää muistanut edellisten osien tapahtumia. Luin neljä ensimmäistä Musta torni -kirjaa putkeen noin viisi vuotta aiemmin, enkä ollut edes selaillut niitä uudestaan. Onneksi King laittoi kirjan alkuun lyhyen kertauksen aiemmista tapahtumista. Suosittelen romaanin Painajainen lukemista ennen Callan susia, sillä yksi sen päähenkilöistä saa suuren roolin ... (lisää)
Pisania
Uusin jäsen: Peppi Pirhonen