Kuka lohduttaisi Nyytiä?

Tove Jansson
Kuka lohduttaisi Nyytiä? (Muumikirjat #8) - Tove Jansson 8.30   76

Alkuteos ilmestynyt 1960. Suomentanut Kirsi Kunnas. Tekijän kuvittama. 18. painos 2007. Sidottu. Kuvakirja.

”Olipa kerran pikku Nyyti Nyytiäinen,
hän ihan yksin asui taloaan,
ja talo oli myös yksinäinen...”

Näin murheellisesti on Tove Janssonin pikku sankarin laita tarinan alussa. Ja yhtä murheellista on, kun Nyyti lähtee maailmalle etsimään ystäviä ahtaat kengät jalassa, matkalaukku kädessä ja mieli täynnä komplekseja. Orpona hän nilkuttaa iloisten homssujen ja hemulien ohi uskaltamatta huutaa kenellekään: ”Heipä hei!”

Mutta matkalla Nyytiä odottaa yllätys. Häntä vastaan ui pulloposti! Ja äkkiä hänestä tulee hyvin suuri ja urhoollinen, kun hän lähtee pelastamaan pientä heikkoa tuittutyttöä kamalan mörön käsistä.

Tove Janssonin runosatu, jonka suomennos on Kirsi Kunnaan käsialaa, on hellyttävä, leikillinen, lyyrinen ja tovemaisesti salaviisas.

Tove Jansson :: viestejä 10 kpl

Kirja julkaistu 1960 (WSOY)
Alkuperäinen nimi 'Ven ska trösta knyttet?'

Tietoja muokattu marraskuu 1, 2015

Omassa kirjahyllyssäni

Muumikirjat -kirjasarja

Sarja sisältää 13 pääteosta ja yhteensä teoksia 18 kpl.

Alasarja Ilta saapuu Muumilaaksoon

Kirja-arviot 28
Viestit 45
maaliskuu 16, 2014
8 / 10

Ihana kirja, jota luin usein lapselleni, ja jonka runoja minä ja luultavasti hänkin yhä osaamme ulkoa. Tove Janssonin tapaan tarinassa on syvyyttä ja symboliikkaa, mutta runon käännös ei vastaa alkukielistä silloinkaan, kun käännös on sinänsä hyvä, niin kuin tässä.

max
Arvosanat 1488
Kirja-arviot 16
Viestit 628
syyskuu 30, 2012
10 / 10

Kuka lohduttaisi Nyytiä? on Tove Janssonin kuvakirjoista paras. Kuvitus on edeltäjäänsä Suurta tuhotulvaa sarjakuvamaisempaa ja mielikuvitusta kutkuttavampaa. Kirjassa nähdään keskeisessä asemassa monia kirjaimellisestikin pieniä hahmoja, jotka muissa muumikirjoissa jäävät sivuosaan. Riimitellyssä tarinassa on lohdullinen ja elämänmyönteinen sanoma, joka puhuttelee niin ystävyyden merkitystä pohtivaa tarhaikäistä kuin identiteettikriisin kanssa kampailevaa teiniä.

Jackalbury
Arvosanat 872
Kirja-arviot 179
Viestit 0
maaliskuu 3, 2007
6 / 10

Suomalaisten lastenkamareiden klassikko. Varmaankin jokainen meistä muistaa pienenä kuulleensa tai lukeneensa Kuka lohduttaisi Nyytiä?. Tove Janssonin värikäs kuvitus ja lyyrinen riimiteksti tekevät kirjasta omanlaisensa. Hyvä tarina rohkeudesta, yksinäisyydestä, ystävistä ja pelosta. Suosittelen kaikille keitä lapsettaa toisinaan. Arvosana: 7+.

Varjolehti
Arvosanat 132
Kirja-arviot 56
Viestit 0
helmikuu 26, 2007
10 / 10

Maailmassa on kaksi elämää suurempaa lasten kuvakirjaa ja tämä on niistä toinen. Nyytin suloisuus, surullisuus ja urheus ovat liikuttaneet ja opettaneet minua pienen ikäni. Sekä värikylläinen, persoonallinen kuvitus, että kahdella kielellä kauniilta kuulostavat riimit ovat tietenkin taattua Tove-laatua. Voi hellanlettas! :)

heinäkuu 28, 2022
Antoi 8 / 10 arvosanan kirjalle