Kolkuttajat

Julkaistu: 1990 (Tammi)
Alkuperäinen nimi: The Tommyknockers
Tyylit: kauhu
Avainsanat: tieteiskauhu, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 1987. Suomentanut Ilkka Rekiaro. Päällys: Heikki Kalliomaa. Sidottu, kansipaperi. 2. painos 1994. Nidottu.

Kolkuttajat alkaa viattomasta lastenlorusta – mutta Stephen Kingin käsissä siitä kasvaa kertomus voittamattomasta kauhusta, käsittämättömän kosmisen pimeyden uhkasta, joka syöksee pienen uusenglantilaisen Havenin kaupungin asukkaat uskomattoman painajaisen syövereihin.

Tarina lähtee liikkeelle siitä kun Roberta Anderson eli Bobbi, suosittu villinlännenromaanien kirjoittaja, menee etsimään polttopuuta metsästä talonsa takaa. Hän kompastuu maasta törröttävään metallinkappaleeseen, jonka runsaat kevätsateet ovat huuhtoneet esiin. Ensin hän luulee sitä tyhjäksi oluttölkiksi, mutta huomaa pian, että metallinkappale istuu tiukassa kuin emäkallio.

Bobbi alkaa kaivaa esinettä esiin – ensin epäröiden, sitten kuin riivattu. Päivien mittaan maasta paljastuu jotain valtavaa, kuin jättimäinen avaruusalus. Se on piillyt maan uumenissa jo vuosimiljoonia, mutta yhä se humisee, väreilee hiljaa, kuin sykkisi elämää.

Aluksen tullessa näkyviin Havenin kaupungissa alkaa tapahtua. Sen asukkaat alkavat vuotaa verta, heiltä lähtee hampaat, he saavat yliluonnollisia kykyjä, muun muassa taidon rakentaa aivan uudenlaista tekniikkaa. Vähitellen heistä tulee avaruusolentojen kaltaisia tunteettomia ja muodottomia hirvitöitä, ”kolkuttajia”, jotka kommunikoivat suoraan ajatusten välityksellä. Ne jotka yrittävät puuttua paikkakunnan tapahtumiin, saavat kauhistuttavan lopun.

Mutta kaikkiin ei aluksen hirvittävä taika tehoa. Bobbin vanha ystävä, runoilija Jim Gardener, osoittautuu sille immuuniksi ja hän nousee taisteluun vääjämätöntä uhkaa vastaan. Taistelusta kehkeytyy samanlainen hyvän ja pahan välinen voimainmittely kuin romaanissa SE – mutta miten siinä käy, se on jokaisen luettava itse.

(muokattu 16.09.2016)

Helvetin sydän (Helvetin piirit, #2)Tohtori Jekyll ja herra HydeSukupolvi Z: Zombisodan aikakirjatOlen legendaJekyll ja Hyde ja muita kertomuksia

LongWalk avatar
3.5

Sanoisin että ihan ok kirja Kingiltä kun ajattelee että ei olla hänen varsinaisella vahvuusalueella genren suhteen.

Mikäli haluatte kauhua/jännitystä niin tämä ei ole teille. Kirja on eräänlaista scifiä.

Teos ei ole ns. "Valveutunutta scifiä". Tieteispuolella ollaan mutta teknisiin yksityiskohtiin ei uppouduta, niitä vain hipaistaan, heitellään tieteistermejä avaamatta niitä enempää.

Cliffer666 avatar

No niin, nyt on sitten kerrankin arvosteluvuorossa puhdasta scifiä. Niistä aineksista, joista tämän romaanin lähtökohta on koottu, on todettava.. Että jonkin asteinen pettymys on kyseessä. Kuten sanomastani voikin päätellä, vaikutti tämä romaani perus lähtökohdaltaan varsin mielenkiintoiselta. Mutta loppujen lopuksi tuli sellainen olo, että tässä ikään kuin kasvatettiin pikkuhiljaa jännitettä ja juonta loppua kohden ja sitten..  Sitä ei sitten oikein tullutkaan. Vai ... (lisää)

Vehka avatar
3.5
Kun aikanaan luin Kolkuttajia ensimmäistä kertaa, koukutuin alusta alkaen valtavasti ja innostus kesti suunnilleen kirjan puoliväliin asti. King rakensi jännitteitä hitaasti ja asiat ehtivät nyrjähtää vähän kerrassaan. Hahmoihin kiintyi ja heistä välitti tai inhosi. Sitä paitsi rakastan telepatiaa trooppina, ja koska kirjassa oli mutkan kautta myös sitä, olin myyty. Kolkuttajien kohtaloksi koitui kuitenkin kirjan pituus. Vähän puolivälin jälkeen tapahtumat alkoivat junnata ... (lisää)
Uusin jäsen: Maija