Miekkamyrsky 1 (Tulen ja jään laulu #3) - George R. R. Martin9.00

Alkuteos ilmestynyt 2000. Sisältää alkuteoksen ensimmäisen puolikkaan. Suomentanut Satu Hlinovsky. Kannen kuva: Petri Hiltunen. Kartat: Richard Geiger. Sukujen vaakunat: Virginia Norey.

1. laitos: Kirjava, 2005. Nidottu.
2. laitos yhtenä niteenä, 2014. Kuvittanut Petri Hiltunen. Sidottu.

Locus-palkinto 2001 (paras fantasiaromaani). Hugo-palkintoehdokas 2001, Nebula-palkintoehdokas 2001.

Vanha susi on poissa, nuori on mennyt etelään pelaamaan valtaistuinpeliä, ja jäljellä on vain aaveita.

Miekkamyrsky jatkaa kertomusta Seitsemän kuningaskunnan kohtalon hetkistä. Muurin takana valtavat ihmisjoukot ovat liikkeellä kannoillaan uhka, jollaista etelässä ei osata enää edes kuvitella. Toisaalla lohikäärmeiden äiti, maanpaossa oleva Daenerys Myrskysyntyinen, hakee omaa rooliaan kuningattarena jonka tehtävä on vallata synnyinmaansa takaisin.

Kaiken keskipisteessä on kuninkaiden koitoksen pirstoma Westerosin valtakunta. Sota on jättänyt jälkensä myös sen asukkaisiin, eivätkä monet haavoista koskaan parane. Aatelissukujen välienselvittely jatkuu, ja uusia liittoja solmitaan yhtä nopeasti kuin vanhoja särjetään. ”Olen oppinut, ettei rakkaus ole aina viisas. Se voi johtaa meidät mielettömiin tekoihin, mutta me seuraamme sydäntämme… minne se sitten ikinä meidät viekin.”

George R. R. Martin (s. 1948) on amerikkalainen scifin, kauhun ja fantasian mestari. Hän on voittanut teoksillaan lukuisia palkintoja, mm. neljä Hugoa, kaksi Nebulaa ja World Fantasy Awardin.

”Yksi myydyimpiä, kehutuimpia ja – ällistyttävää kyllä – myös parhaimpia fantasiasarjoja vuosikausiin.” – Jukka Halme, Tähtivaeltaja

Niin häijyjä henkilöhahmoja, että voisivat pistellä Borgiat poskeensa. – Guardian

KAMPANJA: Storytelissä pidennetty ilmainen kokeilujakso 30 päiväksi!

Julkaistu: lokakuu 31, 2005
Arvosanalla: 9.00/10
Arvosanoja: 451
Muokattu: syyskuu 15, 2018

Tulen ja jään laulu -kirjasarja

Tulen ja jään laulu on yhdysvaltalaisen George R. R. Martinin kirjoittama fantasiakirjasarja, joka on saavuttanut suuren suosion ympäri maailman. Kirjoja on myyty yli 90 miljoonaa kappaletta, ja Tulen ja jään laulusta on tullut nykypäivän kaupallisesti menestynein eeppinen fantasiasarja. Martin suunnittelee sarjan pituudeksi seitsemää kirjaa.

Sarja pyrkii koettelemaan tyylilajin rajoja kuvatessaan patriarkaalisia ja feodaalisia järjestelmiä, ja siinä on yhtäkkisiä ja usein väkivaltaisia juonenkäänteitä sekä monimutkaisia poliittisia juonitteluja. Kirjojen kerronta muistuttaa historiallisten romaanien tyyliä, ja sarjan yhtenä innoittajana on ollut 1400-luvun Englannissa käyty ruusujen sota.

Yhdysvaltalainen kaapelitelevisioyhtiö HBO teki kirjasarjaan perustuvan televisiosarjan, joka nimettiin ensimmäisen kirjan mukaan Game of Thronesiksi.

Suomeksi Tulen ja jään laulua julkaisee kustannusosakeyhtiö Kirjava, ja kääntäjänä toimii Satu Hlinovsky. Osa alkuperäisistä kirjoista on jaettu kahtia suomennoksissa.

Seitsemän kuningaskunnan ritari ei ole Tulen ja jään laulun varsinainen osa, vaan kolmen pienoisromaanin kokoelma, joka kertoo tapahtumista lähes vuosisata ennen kirjasarjan alkua. Tuli ja veri taas on Targaryen-historiikki, joka sijoittuu vielä kauemmas Westerosin menneisyyteen.

”Tulen ja jään laulu -teossarja todistaa, että myös eeppinen fantasia taipuu korkeatasoiseen kerrontaan.” – Tähtifantasia-palkintolautakunta

Alasarja Game of Thrones

Talven tuulet (työnimi) (Tulen ja jään laulu #6)8.00

Kirja-arvioita

8/10 |
heinäkuu 28, 2014
Hyvä kirja ja olin aluksi hieman epäiileväisenä siitä että Jaime olisi kertojana, mutta huomasinkin melkein heti että pidinkin hänestä todella paljon!
8/10 |
syyskuu 26, 2012
Jos et Jaimesta vielä pitänyt, niin tämä kirja saattaa muutta mielesi. Tarina vyöryy eteenpäin samalla tahdilla kuin aiemmissa osissa, mutta tässä kirjassa on luvassa muutama iso juonenkäänne joiden seurauksista olen todella kiinnostunut.
10/10 |
maaliskuu 29, 2007
Miekkamyrsky jatkaa siitä mihin Kuninkaiden koitos jäi, osittain päällekkäin edellisen kirjan kanssa. Tarinan taso on samaa euforista tasoa kuin aiemmissakin osissa. Martin ei petä lukijoitaan ja kasvattaa jo entisestään mestarin ...