Miekkamyrsky 1 (Tulen ja jään laulu, #3)

Miekkamyrsky 1

George R. R. Martin
Julkaistu: lokakuu 31, 2005 (Kirjava)
Alkuperäinen nimi: A Storm of Swords
Tyylit: fantasiakorkea fantasia
Avainsanat: locus-palkinto, lohikäärmeet, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 2000. Sisältää alkuteoksen ensimmäisen puolikkaan. Suomentanut Satu Hlinovsky. Kannen kuva: Petri Hiltunen. Kartat: Richard Geiger. Sukujen vaakunat: Virginia Norey.

1. laitos: Kirjava, 2005. Nidottu.
2. laitos yhtenä niteenä, 2014. Kuvittanut Petri Hiltunen. Sidottu.

Locus-palkinto 2001 (paras fantasiaromaani). Hugo-palkintoehdokas 2001, Nebula-palkintoehdokas 2001.

Vanha susi on poissa, nuori on mennyt etelään pelaamaan valtaistuinpeliä, ja jäljellä on vain aaveita.

Miekkamyrsky jatkaa kertomusta Seitsemän kuningaskunnan kohtalon hetkistä. Muurin takana valtavat ihmisjoukot ovat liikkeellä kannoillaan uhka, jollaista etelässä ei osata enää edes kuvitella. Toisaalla lohikäärmeiden äiti, maanpaossa oleva Daenerys Myrskysyntyinen, hakee omaa rooliaan kuningattarena jonka tehtävä on vallata synnyinmaansa takaisin.

Kaiken keskipisteessä on kuninkaiden koitoksen pirstoma Westerosin valtakunta. Sota on jättänyt jälkensä myös sen asukkaisiin, eivätkä monet haavoista koskaan parane. Aatelissukujen välienselvittely jatkuu, ja uusia liittoja solmitaan yhtä nopeasti kuin vanhoja särjetään. ”Olen oppinut, ettei rakkaus ole aina viisas. Se voi johtaa meidät mielettömiin tekoihin, mutta me seuraamme sydäntämme… minne se sitten ikinä meidät viekin.”

George R. R. Martin (s. 1948) on amerikkalainen scifin, kauhun ja fantasian mestari. Hän on voittanut teoksillaan lukuisia palkintoja, mm. neljä Hugoa, kaksi Nebulaa ja World Fantasy Awardin.

”Yksi myydyimpiä, kehutuimpia ja – ällistyttävää kyllä – myös parhaimpia fantasiasarjoja vuosikausiin.” – Jukka Halme, Tähtivaeltaja

Niin häijyjä henkilöhahmoja, että voisivat pistellä Borgiat poskeensa. – Guardian

(muokattu 15.09.2018)

George R. R. MartinKirjailija: George R. R. Martin
GRRM:n haastattelu 'Late Show with Stephen Colbert' ohjelmassa
Darkki 257 päivää sitten
| 1 kommentti (Darkki 257 päivää sitten)
Aloita uusi keskustelu tästä kirjasta | Näytä kaikki keskustelut

JäälohikäärmeVarjojen kuningatar (Throne of Glass, #4)Tulen perillinen (Throne of Glass, #3)Lohikäärmetanssi 2 (Tulen ja jään laulu, #5)Perillinen (Perillinen, #4)

Reta Anna Maria avatar
Jos et Jaimesta vielä pitänyt, niin tämä kirja saattaa muutta mielesi. Tarina vyöryy eteenpäin samalla tahdilla kuin aiemmissa osissa, mutta tässä kirjassa on luvassa muutama iso juonenkäänne joiden seurauksista olen todella kiinnostunut.
Jackalbury avatar
Miekkamyrsky jatkaa siitä mihin Kuninkaiden koitos jäi, osittain päällekkäin edellisen kirjan kanssa. Tarinan taso on samaa euforista tasoa kuin aiemmissakin osissa. Martin ei petä lukijoitaan ja kasvattaa jo entisestään mestarin titteliään. Tarinassa esiintyvät hahmot syvenevät juonen myötä ja heistä tulee esiin erilaisia puolia. Daenerys varsinkin alkaa kiinnostaa yhä enemmän ja myös Jon ottaa suurempia osia tarinasta. Samwell Tarlyyn minä mielluin ja hän on yksi kirjan ... (lisää)
Nage avatar
Hyvä kirja ja olin aluksi hieman epäiileväisenä siitä että Jaime olisi kertojana, mutta huomasinkin melkein heti että pidinkin hänestä todella paljon!
Rinja, V3mppu, Pisania
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson