Miekkamyrsky 2 (Tulen ja jään laulu, #3)

Miekkamyrsky 2

George R. R. Martin
Julkaistu: heinäkuu 21, 2006 (Kirjava)
Alkuperäinen nimi: A Storm of Swords
Tyylit: fantasiakorkea fantasia
Avainsanat: locus-palkinto, lohikäärmeet, tv-sarja

Alkuteos ilmestynyt 2000. Sisältää alkuteoksen jälkimmäisen puolikkaan. Suomentanut Satu Hlinovsky. Kannen kuva: Petri Hiltunen. Kartat: Richard Geiger. Sukujen vaakunat: Virginia Norey.

1. laitos: Kirjava, 2006. Nidottu.
2. laitos yhtenä niteenä, 2014. Kuvittanut Petri Hiltunen. Sidottu.

Locus-palkinto 2001 (paras fantasiaromaani). Hugo-palkintoehdokas 2001, Nebula-palkintoehdokas 2001, Tähtifantasia-palkintoehdokas 2006.

Vanha susi on poissa, nuori on mennyt etelään pelaamaan valtaistuinpeliä, ja jäljellä on vain aaveita.

Miekkamyrsky jatkaa kertomusta Seitsemän kuningaskunnan kohtalon hetkistä. Muurin takana valtavat ihmisjoukot ovat liikkeellä kannoillaan uhka, jollaista etelässä ei osata enää edes kuvitella. Toisaalla lohikäärmeiden äiti, maanpaossa oleva Daenerys Myrskysyntyinen, hakee omaa rooliaan kuningattarena jonka tehtävä on vallata synnyinmaansa takaisin.

Kaiken keskipisteessä on kuninkaiden koitoksen pirstoma Westerosin valtakunta. Sota on jättänyt jälkensä myös sen asukkaisiin, eivätkä monet haavoista koskaan parane. Aatelissukujen välienselvittely jatkuu, ja uusia liittoja solmitaan yhtä nopeasti kuin vanhoja särjetään. ”Olen oppinut, ettei rakkaus ole aina viisas. Se voi johtaa meidät mielettömiin tekoihin, mutta me seuraamme sydäntämme… minne se sitten ikinä meidät viekin.”

George R. R. Martin (s. 1948) on amerikkalainen scifin, kauhun ja fantasian mestari. Hän on voittanut teoksillaan lukuisia palkintoja, mm. neljä Hugoa, kaksi Nebulaa ja World Fantasy Awardin.

”Yksi myydyimpiä, kehutuimpia ja – ällistyttävää kyllä – myös parhaimpia fantasiasarjoja vuosikausiin.” – Jukka Halme, Tähtivaeltaja

Niin häijyjä henkilöhahmoja, että voisivat pistellä Borgiat poskeensa. – Guardian

”Tulen ja jään laulu -teossarja todistaa, että myös eeppinen fantasia taipuu korkeatasoiseen kerrontaan.” – Tähtifantasia-palkintolautakunta

(muokattu 15.09.2018)

George R. R. MartinKirjailija: George R. R. Martin
GRRM:n haastattelu 'Late Show with Stephen Colbert' ohjelmassa
Darkki 257 päivää sitten
| 1 kommentti (Darkki 257 päivää sitten)
Aloita uusi keskustelu tästä kirjasta | Näytä kaikki keskustelut

Brisingr (Perillinen, #3)Lohikäärmetanssi 1 (Tulen ja jään laulu, #5)JäälohikäärmeLohikäärmetanssi 2 (Tulen ja jään laulu, #5)Tulen perillinen (Throne of Glass, #3)

Juippi avatar
Hyvä? Loistava? Erinomainen? Fantastinen? Jumalainen? Vaikea keksiä riittävän ylistävää adjektiivia tälle kirjalle. Miekkamyrsky on allekirjoittaneen fantasiasivistyksessä täydellisyyttä hipova mestariteos, jonka veroista sepitettä tuskin kävelee ihan heti vastaan. Juoni eeposteluineen ja dialogeineen ei anna lukijalle hetken rauhaa, vaan mahtavaa tekstiä puskee päälle jatkuvalla syötöllä. Mielenkiintoisia hahmoja astuu kuvaan (Mance Rayder ja Oberyn Martell noin ... (lisää)
Jackalbury avatar
Miekkamyrsky jatkaa Tulen ja Jään Laulua yhtä loistavana ja mestarillisena kuin aikaisemmat osat. Miekkamyrsky on loistava ja tuo esiin uusia henkilöhahmoja samalla kun muutama kuolee, yhtä yllättävästi kuin Martinilla on tapana. Daenerys kasvaa kirjassa yhä enemmän kuningattareksi samalla kun Westeros ajelehtii sodan jälkeisissä kurjuuden ajoissa. Juoni syvenee ja laajenee, varsinkin pohjoisen osalta. Kirja tuo uusia näkökulmia esiin ja selvittää muutamia salaisuuksia ja luo ... (lisää)
Reta Anna Maria avatar
Tämä sarja vain paranee mitä pidemmälle mennään. Mielestäni aivan loistava. En malttanut laskea käsistä vaan aina vain piti lukea seuraava luku. Sarja jaksaa kokoajan yllättää juonenkäänteillään. Kuka tahansa voi kuolla. Ja ketkä tahansa voivat liittoutua. Minusta tämä osa onnistui miellyttämään minua erityisen paljon, sillä olin pitkään ollut hieman turhautunut muutamasta jutusta joiden olisin halunnut tapahtuvan ja vihdoin ne tapahtuivat.
Kirjaneito avatar
Tulen ja jään laulun kolmas osa, Miekkamyrsky julkaistiin sivumääränsä takia kahtena niteenä, mutta seuraava teksti käsittelee kumpaakin. Miekkamyrsky on yhtenäinen teos ja uskon että saan sanottavani paremmin sanotuksi kun höpisen kummastakin. Huhhuh. Vaikka luin Miekkamyrskyn jo toiseen otteeseen, olen vieläkin hiukan shokissa kaikesta siitä mitä tässä kirjassa tapahtuu. Paksuudestaan huolimatta Miekkamyrsky on tiivis ja juoni etenee huikaisevaa tempoa eteenpäin. Tämä ... (lisää)
Nage avatar
Samalla tasolla jatkuu. Olen iloinen että Ygritte(oikein kirjoitettu?) kuoli sillä mielestäni Jonin on parempi ilman. Hurtan kuolema suretti minua sillä mielstäni hän oli oikeistio hyva kun piti Sansasta ja Aryasta huolta, myös Aryan ansteeksi antamattomuus harmittaa, mutta mitäpäs tuosta sillä hänhän on oikeataan lemppari hahmoni :D
Bensku avatar
4.5
[ Juonipaljastuksia- avaa tästä ]
tarunen avatar
4.5
Arvostelu koskee Miekkamyrskyä kokonaisuutena, eli sen molempia osia. Oli todella vaikea antaa arvosana teokselle, joka on taiturimaisesti kirjoitettu, ja jossa tuntuu olevan kantavaa eettistä pohjaa, mutta jossa halvan viihteen tehokeinot (raaka väkivalta ja joukkoraiskaukset mukaan lukien) toistuvat yhä useammin. (Nehän menettävät tehoaan toisteltuina, joten panoksia täytyy koko ajan koventaa.) Ratkaisin arvosanan antamisen päättelemällä, että teos loistavine ihmiskuvauksineen ja ... (lisää)
Q_Black avatar
3.5
Jeij, minä tein sen! Luin ensimmäisen, GoT - kirjani! Yritin aiemmin lukea Valtaistuinpeliä, mutta en pääsyt kuin puoleen väliin kun jätin kirjan kesken. Olen rakastunut sarjaan kausi kaudelta ja olin aivan tuskissani kun kolmas kausi päättyi, joten siitä ahdistuneena hommasin tämän kirjan koska se on jatkoa kolmannelle kaudelle. Aika monia asioita tosin tässäkin oli, jotka näin jo kolmannella kaudella, mutta mukaan tuli myös paljon uusiakin juttuja. Luoja, että tämän ... (lisää)
Rinja, V3mppu, Pisania
Uusin jäsen: Jimbo Whateverson